17 februari 2016

Aandacht voor de mantelzorger

Als landelijke partij heeft de SGP gekozen voor het jaarthema ' Samenleven is een wérkwoord'

De eerste vraag die bovenkomt als je dat leest, is: Wat is samenleven eigenlijk? Samenleven gaat om samen, niet ieder voor zich. Oog voor elkaar. En ja, dat is niet altijd makkelijk of vanzelfsprekend. Soms is dat hard werken. Daarom: Samenleven is een werkwoord. Denk aan dat gezin die de zorg voor een zieke moeder oppakt, denk aan  het echtpaar dat een kennis begeleid in de laatste weken of maanden van het leven. Dat is niet vanzelfsprekend.  Wij vinden het belangrijk dat burgers, kerken, verenigingen en bedrijven worden gestimuleerd om te participeren in de samenleving waarvan zij deel uitmaken. Het is belangrijk dat wordt omgezien naar de naaste. Wij zien het als een Bijbelse opdracht om onze medemens lief te hebben, in woord én daad!

Vandaag gaat het om een specifieke groep mensen,die de handen vol hebben aan samenleven, de mantelzorgers.   Zorgverleners die dat worden, vaak zonder dat het een  eigen keuze is. Vrijwilligers tegen wil en dank.

In Kampen komt er ook meer en meer aandacht voor de mantelzorgers. Dat hebben we als fractie altijd gestimuleerd, en we zijn er blij mee. Wij vinden dat het in de hele samenleving de afgelopen jaren heeft geschort aan de waardering voor al deze mensen. Zeker omdat, vaak vanwege bezuinigingen, steeds meer een beroep gedaan werd op de mantelzorgers. Dit terwijl er ook nog eens vanuit de overheid een steeds groter wordende druk op mantelzorgers uitgeoefend werd om de arbeidsmarkt op te gaan. Dat zorgt immers voor nog meer onzekerheid en onduidelijkheid. Daarom heeft onze fractievoorzitter in de algemene beschouwingen benadrukt dat: "Mantelzorgers verdienen daarom heel in het bijzonder onze ondersteuning."

Wij zijn als fractie blij met deze nota. Er is ook werk aan de winkel, gezien de mantelzorgscan van Arcon.

Vanuit onze visie vragen wij de wethouder aandacht voor de volgende zaken:

• Is de wethouder bereid om instellingen te stimuleren om  mantelzorgers te betrekken bij de professionele zorg?
  • Is de wethouder bereide om mantelzorgers die zorgtaken op zich nemen die eigenlijk onder de WMO vallen,  in ruil daarvoor te ontlasten? Dit zou kunnen door hen professionele thuishulp aan te bieden.
  • In de notitie miste ik de plek van kerken en verenigingen. Kerken met name, maar ook verenigingen kunnen in hun netwerk veel mantelzorgers hebben. Is de wethouder bereid ook hen een plek te geven in het mantelzorgbeleid?