12 november 2014

Algemene beschouwingen begroting 2015

Onderstaande bijdrage is uitgesproken door fractievoorzitter Eibert Spaan. U kunt onze bijdrage ook in zijn geheel downloaden.

Voorzitter,
Een financieel solide beleid is wat de SGP betreft een voorwaarde om als gemeente de taken goed te kunnen uitvoeren. We zien echter dat voor het begrotingsjaar 2015 de risico’s toenemen en dat financiële buffers opnieuw kleiner zijn geworden. Een zorgelijke situatie die vraagt om bijsturing in beleid. We vragen ook aandacht voor de rente op de voorzieningen bedoeld om de tekorten in grondexploitaties af te dekken. Bijvoorbeeld door de rente over deze voorzieningen op begrotingsbasis toe te rekenen. Hierdoor zijn we minder afhankelijk van eventuele meevallers. We willen dit specifieke onderwerp graag terugzien op de agenda van de commissie om hier verder over door te spreken.

Door nieuwe regelgeving vanuit Den Haag neemt de verantwoordelijkheid van de gemeente sterk toe. 2015 wordt het jaar van de grote decentralisaties. Dit betreft de decentralisatie van de jeugdzorg, de transitie van de AWBZ naar de Wmo en de wet werken naar vermogen.

Laten we niet vergeten dat achter deze veranderingen en getallen mensen zitten die onze steun en zorg echt nodig hebben. Om deze taak te kunnen uitvoeren is het belangrijk dat het budget daadwerkelijk wordt besteed aan de hulpverlening. Dat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen. Een vraag aan het college: Hoe zorgt het college ervoor dat het geld daadwerkelijk effectief wordt besteed? We willen als SGP nadrukkelijk de vinger aan de pols houden en willen met regelmaat inzicht in de besteding van het geld.

Het succes van de komende decentralisatie valt of staat o.i. met de kwaliteit van de keukentafelgesprekken. Goed inzicht verkrijgen in de zorgvraag en samen zoeken naar die oplossingen die bijdragen aan het welzijn van het gezin of het individu. Dit met als doel om deels de eigen kracht van de mensen te benutten en tegelijkertijd de lijntjes tot de zorg zo kort mogelijk te houden. Liever één hulpverlener die het hele verhaal kent, dan vijf die allemaal een stukje kennen. Wel moet kwaliteit geleverd blijven worden. Dat is een grote uitdaging. We vinden het positief dat ook de kerken bij de decentralisaties worden betrokken. Het omzien naar elkaar en vroegtijdig signaleren van problemen kan veel leed voorkomen. Keuzevrijheid in de zorg is heel belangrijk. Onze inwoners moeten de zorgaanbieder kunnen kiezen die het beste bij zijn of haar persoonlijke situatie en identiteit past.

Werk

Wat de SGP-fractie betreft geldt het uitgangspunt dat iedereen in eerste instantie zélf als eerste verantwoordelijk is om in het levensonderhoud van zichzelf en zijn gezin te voorzien. Het vraagt om een actieve, betrokken samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven om mens en arbeid bij elkaar te brengen. We houden nadrukkelijk oog voor mensen die door omstandigheden niet in staat zijn om aan het arbeidsproces deel te nemen. We vinden het belangrijk dat de gemeente waar mogelijk in contracten met bedrijven afspraken maakt over de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Jeugdzorg

Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. De meeste ouders redden zich prima. Soms is er hulp nodig uit de omgeving. Een eenvoudig advies en lichte vormen van hulp kunnen soms grote problemen voorkomen. Voorzieningen voor hulpverlening en ondersteuning moeten zo dicht mogelijk bij ouders en jongeren gevonden worden. We vinden het belangrijk dat de gemeente inzet op een daadwerkelijke transformatie; zoveel mogelijk ondersteunen in de natuurlijke context van een jongere, eventueel in een pleeggezin, en zo weinig mogelijk in instellingen waarin jongeren langdurig verblijven.

Naast aandacht voor zorg en financiën wil ik nog kort stilstaan bij drie andere onderwerpen.

• We signaleren dat het afbouwen van een woonwijk door achterlopende grondverkopen veel langer duurt. Wat is de aanpak van het college om ervoor te zorgen dat inwoners niet onnodig lang overlast ervaren van hun wijk in aanbouw? Denk hierbij ook aan de veiligheid voor de kinderen.
  • We willen ook hier nogmaals noemen dat we het recente besluit tot koop- zondagen tijdens evenementen zeer betreuren. Er is in Kampen een wissel omgezet. We ontvangen nu al signalen van jongeren dat dit besluit van het college in combinatie met hun principiële opstelling over zondagsarbeid problemen geeft bij sollicitaties. Wat kan het college doen om de hierdoor ontstane achterstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen?
  • Wat betreft de gronduitgifte blijven we aandacht vragen voor de o.i. te optimistische verwachtingen van grondverkoop. In de praktijk blijkt ieder jaar opnieuw dat de werkelijkheid helaas minder rooskleurig is. Dat is ook in 2014 opnieuw het geval.

Als SGP laten we ons leiden door Gods Woord als het kompas voor ons politieke handelen. We willen vanuit deze Bron bijdragen aan een goed bestuur van onze gemeente. Dit betekent ook het in gebed gaan voor de overheid “Opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.” (1 Timotheüs 2 vers 2) We wensen elkaar, het college en de medewerkers veel kracht, gezondheid, wijsheid en Gods Zegen.

Dank u wel.
SGP-Kampen, Eibert Spaan (fractievoorzitter).