11 november 2015

Algemene Politieke Beschouwingen 2015

Namens de SGP-fractie heeft fractievoorzitter Klaas van den Bosch op 10 november jl. de Algemene Politieke Beschouwingen gedaan. Onderstaand treft u de integrale bijdrage van de SGP aan deze vergadering aan. Bijgaand kunt u de gehele bijdrage downloaden.

Voorzitter,

De SGP is ervan overtuigd dat God alle eer behoort toe te komen en Bijbelse waarden en normen goed zijn voor iedereen. Aan het einde gekomen van het Bijbelboek Prediker, sluit koning Salomo af met een slotopmerking: “Vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamt alle mensen”. Uit Gods Woord halen we ook dat we ons politieke werk niet doen in eigen kracht, maar in afhankelijkheid van Hem die onze Schepper is. Ondanks het feit dat er soms ontevredenheid in onze samenleving is, spreken we uit dankbaar te zijn voor zoveel goeds wat onze samenleving wordt geschonken. Iedere zondag gaan de kerkdeuren open, we mogen in vrijheid leven en mogen het als samenleving in dat opzicht goed hebben. Helemaal als we dit wegzetten tegen de achtergrond van landen waar mensen moeten vluchten voor hun leven. Vluchtelingen zoals we die ook in Kampen hebben opgevangen vanuit barmhartigheid met onze medemens.

Voorzitter,

Deze beschouwingen geven ook een goede gelegenheid om even terug te kijken. Kort na het vaststellen van de vorige begroting zijn de coalitiegesprekken gestart die uiteindelijk tot dit college hebben geleid. Een belangrijk moment gelet op de decentralisaties in de zorg. We merken dat het college daarbij inzet op zorgvuldigheid en oog heeft voor de mensen die onze steun en zorg echt nodig hebben. Dat geeft vertrouwen.

Het doet ons ook goed te vernemen dat het college werk maakt van het instellen van vuurwerkvrije zones en daar uit eigen initiatief ook de mogelijkheid voor carbidvrije zones aan heeft toegevoegd. De jaarwisseling moet immers voor al onze inwoners een moment zijn om naar uit te zien.

We delen de zorg van het college over het uitblijven van de invulling van de taakstelling op sport. Wanneer denkt het college met voorstellen te komen om de structurele bezuiniging in te vullen?

Voorzitter,

Als het gaat over de begroting, dan gaat het vooral over keuzes maken. Het is positief dat het is gelukt om te komen met een sluitende begroting. Maar daar is niet alles mee gezegd. In onze eerste reactie op de begroting voor 2016 hebben we geconstateerd dat de reserves onder druk staan. Dit terwijl we weten dat er nog donkere wolken in aantocht zijn, vanuit de grondexploitaties, als gevolg van de vernietiging van plan Reeve, vanuit de Koekoek, vanwege de vennootschapsbelasting en wellicht ook vanuit het sociaal domein.

Het coalitieprogramma geeft aan dat de reservepositie van de algemene dienst van destijds € 2,6 mio, te laag is. Dat geeft te denken, zeker nu in de begroting de stand van de reserve aan het einde van deze raadsperiode nog lager uitkomt. Daar maken we ons echt zorgen over, vooral omdat een voldoende buffer gewoon noodzakelijk is. Zo doen we het thuis immers ook. Als de auto stuk gaat is het niet de bedoeling dat we verder gaan lopen, maar je probeert reserves te hebben voor onvoorziene uitgaven. Die uitgaven moeten dan wel onvoorzien zijn, in de basis zullen we als SGP voorstellen met een dekking uit de algemene middelen daarom niet honoreren.

Deze zorg maakt ook dat er naar de mening van de SGP-fractie meer nodig is om de reserves verder op peil te brengen. Daarom dienen we, samen met ChristenUnie, CDA en VVD, een motie in, met daarin een oproep aan het college om de raad een Plan van Aanpak versterking reservepositie te presenteren en die te verwerken in de Perspectiefnota.

Voorzitter,

Het college heeft laten zien dat maatwerk via de keukentafelgesprekken mogelijk is. Mensen voelen zich gehoord en bleken merendeels bereidt om mee te denken. Natuurlijk, niet iedereen zal helemaal tevreden zijn. We begrijpen ook de teleurstelling van inwoners over het feit dat er bezuinigd moest worden. Maar we zijn tevreden over de wijze waarop dit heeft plaatsgevonden. Datzelfde maatwerk zien wij ook bij het leerlingenvervoer. We spreken mensen die aangeven blij te zijn met de constructieve houding van de gemeente, nadat ze hun situatie en zorgen hebben aangegeven.

Maatwerk is ook van belang voor de mantelzorgers. Er is verschil in vrijwilligerswerk en mantelzorgers. Vrijwilligers zijn van onbetaalbare waarde en verdienen de waardering van de samenleving. Mantelzorger wordt je, vaak zonder dat je daarvoor gekozen hebt. Mantelzorger zijn is vaak heel intensief, zeker als het gecombineerd moet worden met een baan. En hoe lang het duurt is vaak ongewis. Mantelzorgers verdienen daarom in het bijzonder onze ondersteuning.

Als SGP kijken we positief terug op de inspanningen van het college om de kerken te betrekken bij de decentralisaties. Daarover is ook vanuit de kerken positief gereageerd en deze blijken ook nu al veel te doen. Er is breed aangegeven dat er behoefte is aan een vervolg en aan het informeren van elkaar. We moedigen daarom het college aan om daar een vervolg aan te geven.

Voorzitter,

Graag willen we ook nog kort vooruitkijken en daarbij aandacht vragen voor de agrarische sector. De agrarische sector staat door diverse (markt)omstandigheden onder druk. De SGP is in de eerste plaats voor een vitale agrarische sector en daarnaast vinden we ook dat verpaupering van het platteland voorkomen moet worden. Nu wordt deze sector geconfronteerd met kosten voor het verwijderen van asbestdaken. Hiervoor is een subsidieregeling bij de provincie Overijssel. De regeling “asbest eraf en zonnepanelen erop” is tegelijk een goed voorbeeld van investeren in duurzame energiebronnen. De SGP ziet graag dat het college deze regeling nadrukkelijk onder de aandacht brengt van de agrarische sector. Stimuleren helpt om samen zorgvuldig om te gaan met onze leefomgeving. Gods goede schepping moeten we bouwen en bewaren, goed rentmeesterschap geldt hier bij uitstek.

Als SGP laten we ons leiden door Gods Woord als het kompas voor ons politieke handelen. Daar zijn we mee begonnen en daar sluit ik deze bijdrage ook graag mee af.  Van daaruit willen we bijdragen aan een goed bestuur van onze gemeente. Dit betekent ook het in gebed gaan voor de overheid “Opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.” (1 Timotheüs 2 vers 2)

We wensen elkaar, het college en de medewerkers veel kracht, gezondheid, wijsheid en ook Gods onmisbare Zegen.

Dank u wel.

SGP-Kampen, Klaas van den Bosch (fractievoorzitter).