13 november 2012

Algemene Politieke Beschouwingen SGP

Onderstaand volgt de bijdrage die door onze fractievoorzitter is gedaan in de raadsvergadering over de Programmabegroting 2013. Het betreffen de Algemene Politieke Beschouwingen van 2012. U kunt de integrale tekst van de bijdrage ook downloaden.

Voorzitter,

De SGP fractie bedankt het college voor het aanbieden van een sluitende begroting. Deze dank geldt ook aan allen die hier op welke wijze dan ook aan hebben bijgedragen.
De aangeboden begroting 2013 wordt met veel onzekerheden omgeven. Dat heeft alles te maken met de gevolgen van de recessie en met de bezuinigingen uit Den Haag die als gevolg van deze recessie noodzakelijk zijn.

De SGP fractie is van mening dat het individualisme, onze ik gerichtheid mede oorzaak is van de crisis waarin we nu terecht zijn gekomen.  De bonus van de individuele manager bij banken was belangrijker dan de continuïteit van de onderneming. Groei was bij bedrijven en gemeenten een doel op zich. Op basis van deze groei werd beleid ontwikkeld voor de toekomst. We waren ons onvoldoende bewust van de risico’s die dit met zich meebracht. De groei kwam echter tot stilstand.  De consumptiemaatschappij raakte oververhit en spatte deels uiteen. Dit alles met het gevolg dat we terecht zijn gekomen in een serieuze crisis. De gevolgen zijn voor veel bedrijven en particulieren, ook in onze gemeente merkbaar. Dit leidt tot onzekerheid over de toekomst en roept veel vragen op. Welke beslissingen moet je als bedrijf, gemeente of particulier met het oog op deze onzekerheid nemen?
Als fractie willen we ons in alle onzekerheden die er zijn vasthouden aan het onwankelbare getuigenis van Gods Woord. Dan is er ook Zegen te verwachten.
We lezen in de Bijbel dat koning Salomo wijsheid vroeg en ontving. Volgens de uitleg ligt hierbij de nadruk luisteren. Wat de SGP fractie betreft betekent dit dat we oog en oor hebben voor onze inwoners en voor elkaar en dat we ons ook in ons bestuurlijk handelen blijvend laten leiden door de maatstaf van Gods Woord.
Wanneer we inzoomen op deze begroting dan valt het direct op dat deze begroting deels is gebaseerd op het niet door de raad vastgestelde kader “Kampen merkbaar beter”. We vinden dat onjuist. De SGP fractie stelt voor om dit als raad omwille van de bestuurlijke zuiverheid met een amendement te corrigeren.
De gemeente heeft een belangrijke taak op het sociale domein. Hier gaat veel geld in om. Juist nu is het belangrijk dat we als gemeente oog en hart hebben voor hen die onze zorg en steun niet kunnen missen. In het kader van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) hebben we hierin als gemeente een belangrijke verantwoordelijkheid.
Dit kan niet zonder de inzet en aandacht van vrijwilligers, particuliere organisaties en kerkelijke gemeenten. Het is goed om ook vanaf deze plek onze waardering uit te spreken voor het vele werk dat door deze vrijwilligers wordt gedaan.

De Rijksoverheid legt op steeds meer terreinen de verantwoordelijkheid bij de lagere overheden. Denk bijvoorbeeld aan de jeugdzorg. Hoewel gemeenten graag bereid zijn hun verantwoordelijkheid te nemen wordt dit vaak moeilijk gemaakt omdat de rijksoverheid hiervoor geen of veel te weinig geld beschikbaar stelt. Dit ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid hiermee aan de slag te gaan. Als SGP fractie vinden we het belangrijk dat burgers worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid om in eigen onderhoud te voorzien. Hierdoor blijft er ruimte om ruimhartig te ondersteunen waar het nodig is.
De SGP fractie vindt het belangrijk dat we in de hulpverlening nadrukkelijk rekening houden met de samenstelling van onze gemeente.  Bijvoorbeeld door naast reguliere- ook identiteitsgebonden zorg aan te bieden.

Voorzitter,
Als gemeente ontvangen we naar verwachting minder geld uit Den Haag. De woningmarkt zit op slot en er is beperkt zicht op economisch herstel. Het consumentenvertrouwen is laag en de consument is onzeker over de politieke koers van het nieuwe kabinet en over de gevolgen hiervan voor de huishoudportemonnee. Deze onzekerheid draagt er aan bij dat consumenten geen huis willen of kunnen kopen. Dit is extra vervelend omdat we als gemeente Kampen in de afgelopen jaren (ook nog recent) door te optimistische planvorming veel hectares grond hebben aangekocht. Met andere woorden; de gemeente Kampen heeft op basis van positieve verwachtingen een flinke voorraad grond gekocht om huizen op te laten bouwen terwijl al langer blijkt dat er onvoldoende kopers zijn. Bij de gemeente Kampen loopt het schadebedrag nu al in de vele miljoenen. De SGP fractie heeft de afgelopen jaren regelmatig aangegeven niet akkoord te gaan met extra grondaankopen. Steeds meer leden van deze raad erkennen dat de prognoses op basis waarvan gronden zijn aangekocht te optimistisch zijn geweest. Grootgrondbezit bij gemeenten was in het verleden een garantie voor exploitatiewinsten waarmee jaarlijks moeiteloos de gaten in de begroting werden gedicht. Tijdens de bijeenkomst woningmarkt-consultatie werd duidelijk dat we er rekening mee moeten houden dat de woningmarkt langdurig in recessie blijft. Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat er een grote groep huisbezitters door waardevermindering van hun huis niet in staat is om hun huis te verkopen. Daarnaast geldt dat jongeren een eigen woning vaker zien als een last in plaats van een lust als middel om vermogen op te bouwen. Het beperkt hen bijvoorbeeld ook in de flexibiliteit wanneer ze kiezen voor een andere baan. Wanneer we de huidige economische recessie op een bredere tijdslijn plaatsen dan wordt pijnlijk duidelijk dat we de afgelopen jaren op te grote voet hebben geleefd. Het is met het oog daarop niet reëel om de huidige tijd van recessie te zien als een tijdelijke dip maar als periode waarin we met beide benen op de grond worden geplaatst na een piek in hoogconjunctuur.

Wat de SGP fractie betreft betekent dit dat we een conservatieve of anders gezegd voorzichtige lijn volgen in de doorvertaling van de woonplannen naar de grondexploitaties. Als uitgangspunt voor de prognoses vinden we het realistisch dat we als gemeente rekenen met de groei als gevolg van het geboorteoverschot. We moeten er primair voor zorgen dat we voor onze inwoners een kwalitatief aantrekkelijke gemeente zijn en blijven, met voldoende betaalbare woningen voor de jeugd.
Deelt het college de aanbeveling van de SGP om te kiezen voor een voorzichtige doorvertaling van de woonplannen naar de grondexploitaties? Is het college bereid adequaat te reserveren voor de tekorten in het grondbedrijf?

De SGP fractie dient een motie in waarbij we het college verzoeken meevallers uit de jaarrekening te reserveren voor buffervorming grondexploitaties.
Dat we dit sterk benadrukken heeft alles te maken met een in onze ogen ongewenste systematiek waarbij het college enerzijds flink gaat bezuinigen en anderzijds veel geld uitgeeft aan grote projecten. Denk hierbij aan de kunstgrasvelden, het poppodium voor ‘t Ukien en de plannen voor een nieuw zwembad.
Tenslotte nog een aantal opmerkingen over zaken waar we de vinger bij willen leggen.

- We waarderen het dat het college het verzoek van de SGP om tuinders te ontzien bij de rioolwaterheffing heeft gehonoreerd.
- We willen nadrukkelijk noemen dat we met het instemmen met deze begroting niet automatisch onze goedkeuring geven aan het krediet voor de bouw en exploitatie van een nieuw zwembad.
- We dringen er bij het college op aan om zich in te zetten voor het behoud van het Kamper lijntje.

Veel zaken moeten verder worden doordacht en worden uitgewerkt.

De SGP fractie wenst het college en de raad hierbij Gods zegen, gezondheid, kracht en wijsheid.

Dank u wel.

SGP fractie