22 januari 2016

Asielinstroom besproken in de commissie

Iedereen is bekend met de dramatische toestanden in het Midden-Oosten. Vervolgens de  aanzwellende vluchtelingenstroom naar Europa. Ook ons land wordt met een steeds groeiende stroom vluchtelingen geconfronteerd. De nood is hoog en het kabinet roept de gemeenten op hun steentje bij te dragen aan de oplossing van dit probleem. Om daar invulling aan te geven is een landelijk bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom tussen de VNG en het Rijk overeengekomen.
Voor de huisvesting van asielzoekers heeft de gemeente vanuit het oogpunt van barmhartigheid en solidariteit een verantwoordelijkheid. Principieel zijn we geroepen om mensen in nood te helpen. Toch is het thema asielzoekers ook een onderwerp met grote aandachtspunten.
In de eerste plaats wil de SGP-fractie dat het college aandacht heeft voor kritische en bezorgde reacties vanuit de samenleving. Het is te begrijpen dat mensen zich zorgen maken over deze ontwikkelingen. We moeten ons hoeden voor een houding van morele superioriteit. Juist als klachten en angsten van de eigen bevolking niet serieus genomen worden, zal het verzet alleen maar groter worden. Het is daarom erg belangrijk de bevolking mee te nemen en draagvlak te creëren in de zoektocht naar oplossingen in de keuze van locaties voor opvang.
In de tweede plaats moeten de emoties in dit debat, die er vanzelfsprekend zijn, niet de overhand krijgen boven redelijke overwegingen. Het gemeentebestuur heeft een verantwoordelijkheid richting hulpbehoevende medemensen, maar de eerste verantwoordelijkheid is het welzijn van de eigen burgers. Het kan, volgens de SGP-fractie, niet zo zijn dat de sociale veiligheid van onze gemeente al te zeer in het gedrang komt. Dat betekent dat de aantallen op te vangen vluchtelingen moeten passen binnen aard en schaal van onze gemeente. Onze fractie is dan ook eens met de kanttekening van het college inzake de kleinschaligheid van noodopvanglocaties.
In de derde plaats de problematiek ten aanzien van het gedrag van de asielzoekers onderling en dan doel ik in het bijzonder als het gaat om de onderscheiden godsdienstige overtuigingen. Christelijke asielzoekers voelen zich in bepaalde situaties ook in de asielzoekerscentra onveilig en bedreigt. Dit element wordt hoegenaamd niet gecommuniceerd, maar ook voor deze situaties vragen we aandacht.
Kijkend naar het vervolg:
De SGP-fractie kijkt ten aanzien van het integraal gemeentebreed locatieonderzoek voor noodopvang niet alleen naar de ruimtelijke aspecten, maar zal ook de zojuist genoemde aandachtspunten bij de afweging betrekken.