15 november 2010

Begroting 2011 aangenomen in marathonvergadering

Onderstaand volgt de integrale tekst van de SGP-bijdrage aan de begrotingsvergadering in eerste termijn. Deze bijdrage is ook in zijn geheel te downloaden.

De SGP wil zich inzetten voor het welzijn van de inwoners van onze gemeente. We staan pal achter kwetsbaren in de samenleving. Voor hen moet er een goed sociaal vangnet zijn en blijven. Misbruik van sociale voorzieningen moet wat de SGP betreft hard worden aangepakt. Tegelijkertijd dient de burger zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen. Professionele hulpverlening is in veel gevallen niet direct een kwestie van extra geld, maar van persoonlijke aandacht en zorg voor degenen die op die hulp zijn aangewezen.
Kerken en particuliere organisaties vervullen op dit terrein een belangrijke rol.

We willen als SGP in ons raadswerk op een constructieve wijze bijdragen aan het bestuur van de gemeente. We laten ons hierin leiden door een Christelijke levensvisie waarin Gods Woord leidend en maatgevend is.

In de afgelopen maanden is gebleken dat het college adequaat reageert op mogelijke negatieve financiële gevolgen voor de gemeente Kampen als gevolg van de economische recessie. Hoewel er over de omvang en het tijdspad van de bezuinigingen door de rijksoverheid nog veel onduidelijk is waarderen we deze proactieve opstelling van het college.

De werkgroep balans heeft voor ons als raad bezuinigingsmogelijkheden in kaart gebracht. Hierdoor werd duidelijk op welke programma’s en onderdelen we, wanneer de noodzaak er zou zijn zouden kunnen bezuinigen. De uiteindelijke politieke keuzes met betrekking tot deze bezuinigingen liggen uiteraard bij deze raad. Centraal uitgangspunt is wat ons betreft dat we los van de economische omstandigheden altijd kritisch zijn ten aanzien van de effectiviteit van het geld dat door de gemeente wordt uitgegeven. Het gaat immers om gemeenschapsgeld.

Het is op dit moment nog erg onzeker hoeveel de landelijke overheid de komende jaren wil bezuinigen op het geld dat jaarlijks naar de gemeenten gaat. Dit voorjaar werd geschat dat alle gemeenten van Nederland samen in totaal € 1,7 miljard minder geld zouden ontvangen vanuit Den Haag. Voor Kampen zou dit, wanneer we het omrekenen naar het aantal inwoners betekenen dat we 5 miljoen euro minder ontvangen. Dit bezuinigingsbedrag van 5 miljoen blijkt achteraf gezien te hoog geschat. Het is op dit moment nog onduidelijk met welke bezuinigingen vanuit den Haag we de komende jaren daadwerkelijk rekening moeten houden.

Als SGP stellen we daarom voor om ons vandaag te beperken tot besluitvorming over het begrotingsjaar 2011 in afwachting van nieuwe, meer actuele informatie. Het lukt namelijk uitstekend om met behulp van een aantal bezuinigingen in de bedrijfsvoering een sluitende begroting te maken voor het jaar 2011 zonder dat we nu al op basis van een aantal aannames beslissen over vergaande bezuinigingen die onze inwoners behoorlijk raken.

Wat de SGP betreft besluiten we als raad vandaag dan ook niet over de extra bezuinigingen zoals door het college voorgesteld bij de diverse verenigingen, op het onderhoud van wegen, op het onderhoud van groen (waardoor meer onkruid en zwerfvuil in de wijken achterblijft), op de speeltoestellen in de wijken, op gehandicaptenzorg, op het leerlingenvervoer, op Quintus, op de muziekverenigingen en ook niet op het budget, bedoeld voor de uitbreiding van de museumboerderij. Het is namelijk nog allerminst zeker in welke mate we voor de komende jaren rekening moeten houden met grote bezuinigingen vanuit de landelijke overheid.

Samengevat wil de SGP als basis uitgaan van het collegevoorstel maar dan zonder een besluit op dit moment over aanvullende bezuinigingen voor de jaren ná 2011. Hierdoor is het negatieve maatschappelijk effect van de bezuinigingen gelukkig zeer beperkt. Dat is onzes inziens heel goed nieuws. Onze doorrekening sluit in meerjarig perspectief af met een positief saldo.

Het besluit in ons amendement dat we samen met Groenlinks indienen luidt als volgt:

1. de besluitvorming over de voorgestelde bezuinigingen op beleid in 2011 wordt doorgeschoven naar 2012 met dien verstande dat de aanpassingen van de onbestede budgetten wel worden verwerkt;
2. de voorgestelde bezuiniging op groen ad. € 10.000 in 2011 (onderdeel bedrijfsvoering) voor besluitvorming wordt doorgeschoven naar 2012. Er worden nog geen aanpassingen doorgevoerd op het onderhoudsniveau in 2011.

Tenslotte:
Wanneer we alle amendementen, die door diverse fracties zijn aangekondigd of ingediend bij elkaar optellen dan sluiten we niet uit dat de som hiervan overeenkomt met het besluit in ons amendement. We kunnen ons als raad door het aannemen van dit amendement dan ook veel tijd en energie besparen.

We vragen het college om ons de komende maanden zeer adequaat te informeren over nieuwe cijfers vanuit Den Haag.