15 december 2014

Beleidsplan Sociaal Domein vastgesteld

Lees hier ook de letterlijke tekst van de SGP-inbreng in het raadsdebat.

Er gaat vanaf 1 januari veel veranderen. In de jeugdzorg, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en in de arbeidsmarktparticipatie. Dit zijn taken die van het rijk waren, maar naar de gemeente overgeheveld worden. Met fors minder geld. Als SGP-fractie vinden wij het belangrijk dat de gemeentelijke overheid een schild is voor de zwakkere in de samenleving. Daarin liggen voor de overheid bedreigingen, maar ook zeker kansen! Tegelijkertijd zijn deze decentralisaties een bezuinigingsslag. En dat maakt het maken van beslissingen gecompliceerd. Het gaat over mensen die het al moeilijk hebben, om verschillende redeneren. Vaak in zorgen zitten.  Zij hebben een schild nodig. Zij hebben een vangnet nodig. De visie van de SGP op de overheid is dus een overheid die een schild wil zijn voor de zwakkeren in de samenleving. Maar ook zeker ruimte laat voor het particulier initiatief. Ook met betrekking tot de zorg voor elkaar, de arbeidsmarkt en de jeugdzorg.

In de raadsvergadering van 11 december hebben wij gepleit voor een overheid die oog heeft voor hulpbehoevende mensen, maar ook ruimte laat voor initiatieven. In de plannen van het college stond dat vanaf 1 juli huishoudelijke hulp(HH1) niet meer vergoed  wordt als basisvoorziening door de gemeente. Bezuinigen doet pijn, dat begrijpen we. We hebben het de wethouder gevraagd het komende half jaar te gebruiken om de zaken op een rijtje te zetten en eventueel extra geld ten goede van HH1 te laten komen. Wij wachten in spanning hierop af.  Maar wat ons betreft liggen hier meer taken voor de gemeente, denkend aan de mensen die eenzaam zijn of in sociaal isolement raken. Meerdere keren per week kregen ze ondersteuning bij het huishouden, dat nu niet meer vergoed wordt door de gemeente. Een groep zal eenzamer worden. Wellicht vervuilen, verwaarlozen. Wij geloven dat de gemeente voor dezen een schild moet zijn. Daarom hebben wij het college verzocht hier oog voor te hebben en een plan van aanpak voor te maken. We zijn blij dat een meerderheid van de raad ons steunde.

Armoedebeleid valt onder de participatiewet. Ons voorstel was om maatschappelijke ondersteuning bij de voedselbank in te zetten. Een prachtig initiatief, waar de gemeente bij aan kan sluiten. Deze 190 gezinnen ondersteunen. Niet om te dwingen. Rekening houdend met de privacy. Om juist ook deze doelgroep extra maatschappelijke ondersteuning aan te bieden. Zodat de voedselbank niet alleen voedselpakketten in huis heeft, maar ook kan beschikken op maatschappelijke ondersteuning. Wat ons betreft is dit zeker ook een taak voor de overheid. Ook deze zwakken willen wij een schild zijn.

Wij hebben ons sterk gemaakt voor de positie van kerken. Zij doen, gedreven door hun idealen als barmhartigheid, naastenliefde en zorgzaamheid veel voor de  medemens. We hebben de wethouder gevraagd met hen in gesprek te gaan. Om van hen te leren. Om te kijken hoe zij zorgen. Maar ook om met hen het gesprek te gaan waar hun grens ligt.

We zijn blij met de houding van de wethouders ten aanzien van identiteitsgebonden zorg. Volgens ons is dit voldoende verankerd in het beleid.

Het gaat om zorgen, mensen die extra ondersteuning nodig hebben. Mensen die zich hier zorgen over maken. Voor hen zou de overheid er moeten zijn. Wij zijn blij dat de gaten in het schild, die wij aanvankelijk zagen, gedicht zijn door de gemeente. We moeten voorkomen dat mensen buiten de boot vallen. Daarom zijn we dankbaar dat het college ervoor zorgt dat er niemand buiten de boot valt. Wij bidden en wensen het college en al de betrokkenen veel wijsheid toe in het in de praktijk brengen van deze plannen.