16 januari 2009

Bijdrage SGP aan de raadsvergadering van 15 januari 2009

Voorzitter,

De gemeente Kampen moet bestuurd worden door een krachtig, kundig en vertrouwenwekkend college dat stoelt op een raadsmeerderheid en dat het in 2006 aangenomen raadsprogramma uitvoert. In de achterliggende  decembermaand zijn onder leiding van informateur en gespreksleider Boerman onderhandelingen gevoerd. Onderhandelingen, die bij de SGP toch enkele vragen oproepen nadat het resultaat ons bekend is geworden. Het finale resultaat ligt nu voor ons: de coalitie bestaat uit de fracties van de ChristenUnie, de PvdA en het CDA; een gezamenlijke verklaring genaamd “investeren in Samenleven” en accenten van de coalitie voor de periode 2009+; ter besluitvorming ligt de uitbreiding van de collegeformatie met 0,25 fte en de benoeming van een tweetal CDA-wethouders voor.
Als we de beleidsverklaring “investeren in Samenleven” en de accenten van de coalitie voor de periode 2009+ bekijken, dan vraagt de SGP fractie  zich af waarom de vorige coalitie uit elkaar moest spatten en vraagt de SGP fractie met name de PvdA en de CU fractie aan te geven op welke onderdelen van dit  programma zij geen vertrouwen in de SGP hebben zodat de SGP van coalitiedeelname uitgesloten moest worden.
Tijdens de laatste fase van de reddingsoperatie om de vorige coalitie in stand te houden bleek dat de PvdA fractie nog wel bereid was om bij het dossier van het evenementenbeleid de SGP ( en ook de CU fractie) de vrijheid van stemgedrag op principiële gronden toe te staan, maar dat dit op andere dossiers, zoals b.v. de cultuurnota, niet getolereerd zou worden. Dit was uiteindelijk in de discussie het struikelblok waarop de coalitie gesneuveld is door het terugtrekken van de PvdA fractie uit de coalitie. De SGP bestempelt dit gedrag van de PvdA als intolerant en strijdig met de democratische  spelregels.  De SGP fractie vindt het dan ook vreemd dat fracties zoals de CU en het CDA, die de democratische spelregels en tolerantie hoog in het vaandel hebben staan, een coalitie wensen aan te gaan met een PvdA fractie, die zich zoals zojuist beschreven, manifesteert. Deze fracties committeren  zich hierdoor met de handelingen van die PvdA fractie.  De SGP fractie vraagt de CU- en de CDA fracties hun committerend gedrag te verklaren of zo u wilt, te rechtvaardigen.

Voorzitter,

Nadat de PvdA uit de vorige coalitie was gestapt, was er nog een minderheidscoalitie van CU en SGP. Deze minderheidscoalitie had een poging kunnen doen om door aanzoek  van b.v. CDA of GBK een meerderheidscoalitie te vormen.  De CU fractie heeft bewust gekozen voor  opstappen uit de coalitie, zodat alle mogelijkheden formeel openlagen; dit heeft geresulteerd in de huidige situatie.
De SGP fractie vraagt  de CU fractie nu waarom zij bewust gekozen heeft om, zoals de SGP fractie dat thans ervaart,  de SGP te laten vallen en niet eerst een poging heeft voorgesteld om een derde partner erbij te zoeken om tot een meerderheidscoalitie te komen. Of waren er op dat moment al lijntjes naar de CDA en PvdA gelegd om te proberen een nieuwe coalitie zonder de SGP te realiseren?
Nadat in de informatiefase de PvdA toekomstige samenwerking met de SGP in een eventueel nieuw te vormen college eenzijdig had afgewezen, bleven er voor de formateur 2 mogelijkheden over:

1. Een coalitie van CU-CDA- PvdA
2. Een coalitie van CU-CDA-SGP

Van de formateur kreeg de SGP fractie op 9 december ’s avonds te horen dat de CDA fractie ervoor koos  de optie met de PvdA te onderzoeken en niet die met de SGP.  De SGP fractie betreurt het dat de CU fractie niet steviger ervoor heeft gepleit om de optie met de SGP te onderzoeken. Helemaal verrast was de SGP fractie niet gezien het optreden van de CDA fractievoorzitter in de achterliggende jaren t.o.v. de SGP. Ik noem 3 zaken:

Op 9 november 2006 tijdens de algemene beschouwingen verweet de CDA fractievoorzitter mij, na het demonstratief weglopen van 2 PvdA raadsleden  uit de vergadering tijdens mijn betoog, dat het ongepast is om in de algemene beschouwingen blijk te geven van de bijbelse drijfveren om politiek te bedrijven. Dit verwijt wordt tot op heden door de SGP fractie en door mij persoonlijk als pijnlijk en zeer teleurstellend ervaren. Juist van een politieke partij die de C van Christelijk in de partijnaam heeft staan verwachten wij juist ondersteuning in plaats van verwijten als het gaat om het doorwerken van een  bijbelse visie op het politieke handelen.
Na het wegvallen van de fractie van GBK uit de coalitie in november 2007 hebben de overblijvende 3 fracties het CDA gevraagd om als vierde partij deel te nemen aan de coalitie. Deze aanzoek is afgewezen door de CDA fractie met o.a. de motivatie dat een coalitie met de SGP geen stabiele coalitie zou zijn. De CDA fractie had waarschijnlijk gehoopt dat in het kort daarop volgende debat over het drugsbeleid de SGP wel zou struikelen waardoor de weg voor een nog royalere CDA deelname aan de coalitie gerealiseerd  zou kunnen worden, hetgeen  dus niet geschied is.
Als climax geldt wel de recente euforische bekentenis van de fractievoorzitter van het CDA dat hij al vanaf het begin van de raadsperiode met voorbedachten rade driftig lijstjes bijhoudt met het afwijkend stemgedrag van coalitiegenoten en dan met name van de SGP fractie om hiermee op een gelegen moment de zaak extra op scherp te zetten met alle negatieve gevolgen van dien. Is dit constructief of destructief bedoeld?

Voorzitter,

De SGP fractie wil graag van de CDA fractievoorzitter horen  wat de werkelijke redenen zijn om zich als fractie zo tegen de SGP op te stellen, terwijl  wij samen toch staan voor een bestuur van de stad Kampen op grond van de bijbelse visie. Samen met de CU zouden we toch, een meerderheid van de bevolking representerend, op een bijbels principiële wijze de gemeente kunnen besturen door samen een coalitie te vormen.
Voorzitter,
De argumenten om de formatie van het college uit te breiden vindt de SGP fractie niet sterk; wij ervaren deze uitbreiding meer als een tegemoetkoming aan een voor alle coalitiepartijen gewenste politieke evenredige verdeling. De SGP zal de uitbreiding dan ook niet ondersteunen. Het feit dat de heer de Goede als wethouder is opgestapt met o.a. het argument dat er bij de portefeuilleverdeling voor hem maar weinig  over zou blijven, is voor ons een indicatie dat met een formatie van 4,5 fte de stad ook adequaat bestuurd kan worden. Als er fracties zijn die met een dergelijk amendement willen komen, dan zal de SGP fractie dat steunen.
Gezien de opstelling van de CDA fractie t.o.v. de vorige coalitie en de SGP in het bijzonder zoals hiervoor vermeld, heeft de SGP fractie het voornemen om als signaal  niet in te stemmen met het voorstel tot benoeming van de CDA-wethouders.
De SGP fractie hoopt dat het nieuwe college en dan in het bijzonder de CDA wethouders, die ongetwijfeld benoemd zullen worden, zich de komende periode zullen inzetten om de inwoners en de hele raad van Kampen voor zich te winnen.
De SGP fractie zal de resterende raadsperiode met als leidraad het raadsprogramma, en het uitvoeringsprogramma de voorstellen van het college en initiatieven van de raad beoordelen.
De coalitie is in de ogen van de SGP zwak gestart; communicatie is toch een zeer belangrijke vaardigheid; dit is immers één van de achterliggende oorzaken van de val van de vorige coalitie geweest. De SGP fractie vindt het dan ook merkwaardig dat op 19 december via de pers vernomen moest worden dat de CDA 2 wethouders in de personen van de heren Treep en Adema voor zou dragen. Pas door het vorige week ons toegezonden raadsvoorstel zijn de raadsleden formeel op de hoogte gesteld. Een misser van de eerste orde!

Voorzitter,

De portefeuilleverdeling over de coalitiefracties is een zaak die ons niet aangaat. De aangegeven verdeling roept wel vragen op over de onderhandelingsvaardigheid van de coalitiefractieonderhandelaars, maar dit is een interne zaak. Wij betreuren het dat deze onderhandelingen op enigerlei wijze ertoe geleid hebben dat wethouder de Goede heeft gemeend zijn ontslag te moeten indienen.

De SGP fractie wenst tenslotte de nieuwe CDA raadsleden en mevrouw Palland in haar nieuwe rol veel succes en wijsheid toe. Wij hopen vanaf heden op een goede, positieve onderlinge samenwerking binnen de raad.