16 mei 2013

Bijdrage SGP aan het debat over het ontwerp bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid

Onderstaand leest u de letterlijke tekst van de bijdrage van SGP fractievoorzitter Eibert Spaan in de vergadering over het ontwerp bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid. U kunt  deze bijdrage ook als geheel downloaden.

Voorzitter,

Wat betreft de ontwikkeling van woningbouwlocaties vindt de SGP fractie een aantal zaken erg belangrijk.

1. Dat de gekozen bouwlocaties aansluiten bij de bestaande woonwijken;
2. Dat de hoeveelheid te bouwen woningen parallel loopt met de vraag;
3. Dat het soort woningen, goed aansluit bij de vraag vanuit de markt;
4. Dat de financiële risico’s beheersbaar zijn en dat de plannen passen bij de omvang van de gemeente Kampen. We hebben als rentmeesters immers een verantwoordelijkheid voor de financiën van de gemeente als geheel.

Wanneer we op basis hiervan het raadsvoorstel bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid beoordelen dan hebben we alle reden om opnieuw kritisch te zijn. We hebben als SGP onze bezwaren tegen dit plan in de afgelopen jaren meerdere keren naar voren gebracht. Bij de grondaankopen voor Reeve hebben we tegengestemd en keer op keer het college gevraagd geen onomkeerbare besluiten te nemen. Meerdere keren hebben we gewezen op de grote risico’s die aan dit megaproject kleven.
De woonwijk Reeve sluit niet goed aan bij de bestaande wijken, we twijfelen sterk of het soort woningen verkoopbaar is en we hebben aangegeven dat de omvang van dit project en de financiële risico’s te groot zijn om als gemeente Kampen te kunnen dragen. Wanneer we letten op de sterk veranderde woningmarkt en de gevolgen hiervan voor de verkoop van bouwkavels dan zijn onze bezwaren zeker niet minder geworden. Denk hierbij o.a. aan de strengere regels van banken waardoor consumenten moeilijk een hypotheek kunnen krijgen. Ook door de prijsdaling van bestaande woningen is het lastiger om een stap te zetten naar een nieuwe woning. Hoe graag mensen ook willen verhuizen, en dat ook kenbaar maken,  in de praktijk blijkt dat ze vaak niet kunnen verhuizen omdat het financieel onmogelijk is geworden.

We zijn oprecht van mening dat de verkoopbaarheid van bouwkavels in het plan Reeve veel te rooskleurig wordt ingeschat. Dit plan kan alleen slagen wanneer er binnen de looptijd voor meer dan 120 miljoen euro’s aan bouwgrond wordt verkocht. In de berekeningen wordt hierbij uitgegaan van een nog steeds relatief hoge vierkante meter prijs.
Als SGP fractie vinden we het onbegrijpelijk dat het college vast blijft houden aan deze flinterdunne verwachting van 120 miljoen euro aan grondopbrengsten. Door bureau Middelkoop is aangegeven dat de kans zeer reëel is dat deze 120 miljoen aan inkomsten nooit gehaald wordt. Wanneer de vrij op naam prijs van woningen door invloed van de markt blijft dalen en de markt kan en wil de relatief hoge grondprijs niet meer betalen dan heeft dit ook direct grote nadelige gevolgen voor de inkomsten. Het is zeker niet uitgesloten dat de opbrengsten voor de gemeente hierdoor blijven steken op maximaal 80 of 90 miljoen (I.p.v. de verwachtte 120 miljoen).
Door deze lagere grondopbrengsten in combinatie met hogere rentekosten ontstaat er in dat geval een financieel tekort van 30 tot 40 miljoen euro voor rekening van de gemeente Kampen.  Daarnaast is nog steeds onduidelijk wat de negatieve financiële gevolgen zijn voor de overige woningbouwlocaties binnen de gemeente Kampen wanneer Reeve wordt ontwikkeld. Volgens Bureau Middelkoop gaat dit project in haar omvang en financiële risico’s boven de kracht van de gemeente Kampen. De SGP fractie sluit zich aan bij deze analyse.

Het wordt ons als raad en inwoners van Kampen steeds duidelijker dat we met dit plan IJsseldelta-Zuid in een rijdende trein zitten die blijkbaar door niets of niemand  mag worden gestopt. Het voelt al een aantal jaren als een soort fuik waarin we keer op keer dieper zijn vast komen te zitten. Veel andere gemeenten zetten zich juist al een aantal jaren in om de grondvoorraad woningbouwlocaties te verminderen om zodoende risico’s voor de kas van de gemeente te beperken, echter het college van Kampen doet het tegenovergestelde door juist uit te breiden met deze grote woningbouwlocatie. Wat de SGP fractie betreft hebben we onze handen nu al meer dan vol aan de huidige woningbouwlocaties, het grondbankdossier, de komende decentralisatie van taken, etc. etc.
Laat ook helder zijn dat met deze vaststelling van het bestemmingsplan een onomkeerbaar besluit wordt genomen.  Er is, anders dan wordt gesuggereerd in 2016 geen weg terug. Een stem voor dit bestemmingsplan betekent een stem voor de ontwikkeling van woningbouw in Reeve.

Extra wrang hierbij is dat de woningen in Reeve voor een groot deel bedoeld zijn voor de mensen uit de  regio  buiten Kampen en dat de financiële tekorten bij tegenvallende verkopen door de gemeente Kampen en haar inwoners moet worden opgebracht. We vinden dit zeer zorgelijk en onterecht.

Als SGP fractie hebben we er alles aan gedaan om inzicht te krijgen in alternatieven voor dit gebied met als doel om de risico’s voor Kampen zoveel als mogelijk te beperken. We hadden in deze zoektocht een meer constructieve houding van het college verwacht. We kregen in toenemende mate de indruk dat onze vraagstelling over mogelijke alternatieven niet bepaald gelegen kwam.

Door de omvang van het project, de gedane investeringen en de verplichtingen die tot nu toe zijn aangegaan is inmiddels gebleken dat diverse alternatieven  de gemeente ook geld gaan kosten maar naar onze verwachting wel beter beheersbaar zijn.

Wanneer er bij het college, het Rijk en de provincie de wil is om dit megaplan in deze vorm los te laten dan moet het o.i. mogelijk zijn om tot een voor de gemeente Kampen aanvaardbare, minder risicovolle invulling te komen van dit gebied. Zover is het tot nu toe helaas niet gekomen.
Uit de beantwoording, de berichtgeving en de reacties vanuit het college en het projectbureau klinkt duidelijk door dat dit plan van het college er persé moet komen. Een andere keuze is er niet. “De trein moet door, het komt wel goed!”

Tenslotte, de SGP fractie was tegen en blijft tegenstander van dit woningbouwplan. De gemeente Kampen had hier nooit aan moeten beginnen!

We zullen als SGP fractie dan ook niet instemmen met dit voorstel.