21 april 2015

Bijdrage SGP commissie RO over Reeve

Voorzitter,

Het onderwerp waarover we vanavond spreken is een groot onderwerp voor de gemeente Kampen. Al vele jaren staat dit onderwerp met enige regelmaat op de politieke agenda. Nu omdat de Raad van State uitspraak heeft gedaan over de bezwaren tegen het project IJsseldelta-zuid. IJsseldelta-Zuid kent twee belangrijke ontwikkelingen, realisatie van de bypass en de realisatie van een nieuwe woonwijk (Reeve). Voor wat betreft nut en noodzaak van de bypass verwijzen we graag naar de verantwoordelijkheid van het rijk. We wachten de resultaten van de ADC-toets die nu wordt uitgevoerd verder met belangstelling af. Hier zullen we in onze reactie verder niet op terug komen.

Voor wat betreft woonwijk Reeve heeft de Raad van State een vergaande uitspraak gedaan door deze plannen geheel te vernietigen, inclusief het plan van de bijbehorende jachthaven. De informatienota die voorligt gaat over de nieuwe situatie die ontstaan is na de uitspraak. We vinden het positief dat het college nu al met een informatienota is gekomen. Dit omdat de definitieve consequenties pas eind dit jaar duidelijk zijn.  Dan weten we pas of de Raad van State de bypass uiteindelijk in stand laat of niet in stand laat.

Uitspraak

Betreffende de uitspraak is duidelijk dat de Raad van State van oordeel is dat de gemeente Kampen niet inzichtelijk heeft gemaakt dat er een "actuele regionale behoefte" bestaat aan 1.300 woningen in het dorp Reeve. Blijkbaar is de Raad van State niet overtuigd van de haalbaarheid van dit project. In onze eerste reactie heeft de SGP-fractie aangegeven dat we die zien als een bevestiging van ons standpunt. We hebben immers steeds gezegd dat we de onderbouwing van de behoefte aan woningen in dat gebied onvoldoende vinden. Deze bevestiging van ons standpunt maakt ook dat we ons zorgen blijven maken om de financiële consequenties van dit project voor de gemeente Kampen. Uit de stukken begrijpen we immers dat de gemeente Kampen momenteel al bijna € 40 miljoen aan dit project heeft uitgegeven.

Primaire bestuurlijke reactie

Uit de reactie van het college op de uitspraak van de Raad van State blijkt het college verrast te zijn met deze uitkomst. Burgemeester Koelewijn zei in een eerste reactie dat deze “stevige dreun voor de gemeente absoluut niet was verwacht”. Die verrassing verbaast ons. Juist de vraag of er wel sprake is van een regionale behoefte voor woningbouwplan Reeve heeft de afgelopen jaren de politieke discussie in dit dossier beheerst. De wetgever heeft in 2012 de ladder van duurzame verstedelijking ingevoerd, waarbij de gemeente expliciet wordt gevraagd om onderbouwing van de behoefte bij stedelijke ontwikkelingen. Ook is de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden dat de Raad van State juist op het punt van onderbouwing van de behoefte kritisch naar de bestemmingsplannen kijkt. Met andere woorden: de verbazing van het college verbaast ons zeer.

Zelfreflectie

Voorzitter, wat betreft het woningbouwplan Reeve heeft de SGP-fractie de afgelopen jaren een helder tegengeluid laten horen. Niet omdat we tegenstander zijn van woningbouw in het algemeen (dat zeker niet) maar omdat we niet overtuigd zijn van de haalbaarheid van dit plan op deze locatie. We zijn daarin consequent geweest en hebben steeds tegen dit plan gestemd. In onze onderbouwing hebben we voortdurend de vinger gelegd bij de financiële risico's voor de gemeente Kampen. We waren er niet van overtuigd dat woningbouw in Reeve in deze vorm, op deze plek en in deze omvang een succes zou  worden. Na de uitspraak van de Raad van State is dit standpunt niet gewijzigd. Wel leeft bij onze fractie de vraag wat, gegeven de door de raad genomen beslissingen, nu het beste is voor de gemeente Kampen.

Maar voordat we vooruitkijken naar wat het beste is voor de gemeente Kampen, willen we eerst het punt waar we nu staan markeren. Dat wil zeggen dat we ook het college vragen om eerst terug te kijken naar het gelopen proces voordat we verder vooruit zien. Op basis hiervan kunnen we dan ook bezien wat we hiervan kunnen leren. Dit met als doel dat we als raad en college met een meer nuchtere, zakelijke benadering, met beide benen op de grond plannen voor woningbouw beoordelen. We vinden dat dit element van ‘reflectie’ en ‘lering trekken’ ontbreekt in de informatienota.

De informatienota geeft ons het gevoel dat de trein die moet leiden tot woningbouw in Reeve weer moet doorgaan. Helaas is die trein in de afgelopen jaren door besluitvorming in raad en college steeds op snelheid gebleven. Totdat de Raad van State met een ferme trap op de rem de trein tot stilstand bracht. Met de uitspraak van de Raad van State is het eindstation voor dit plan bereikt. Helaas op een moment waarop de uitgaven van de gemeente Kampen voor dit plan de afgelopen jaren sterk zijn toegenomen. We betreuren het dat er ondanks diverse rode seinen van meerdere bezorgde fracties, waaronder die van de SGP, de trein op koers is gebleven. De SGP-fractie heeft het gevoel dat de trein moet en moest doorgaan en door niemand lijkt te kunnen worden tegengehouden.

Gelet op onze beperkte reserves en onze verantwoordelijkheid als gemeente in het geheel kunnen we ons geen grote risico's meer veroorloven. Het verbaast ons als SGP fractie dan ook dat de kernboodschap van deze informatienota ademt dat de trein na de uitkomst van de onderzoeken mogelijk alweer in beweging wordt gezet. Dat is voor ons als fractie te snel en gezien de uitspraak ook prematuur.