19 januari 2010

Bijdrage SGP-fractie aan de raadsvergadering over IJsseldelta-Zuid

IJsseldelta-Zuid:

Onderstaand vind u de integrale bijdrage van raadslid Wim van der Linde over IJsseldelta-Zuid in de eerste termijn van de raadsvergadering van 18 januari 2010. Het is ook mogelijk de gehele tekst van de bijdrage te downloaden.

Onderdeel algemeen en bypass

Vanavond behandelen we de ter visie legging van het voorontwerp bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid. Het voorontwerp IJsseldelta Zuid is één van de eerste concrete uitwerkingen van de structuurvisie Kampen 2030.

Bij de behandeling van de structuurvisie hebben we reeds onze zorgpunten t.a.v. IJsseldelta-Zuid aangegeven. Deze zorgpunten waren de volgende:

IJsseldelta-Zuid wordt meer en meer omgeven met een fors aantal onzekerheden, namelijk
• onzekerheid t.a.v. besluitvorming van de bypass (omwisselbesluit wordt telkens uitgesteld);
• onzekerheid t.a.v. bebouwing ten zuiden van het station i.v.m. vrijwaringszone langs de zwartendijk (provinciaal standpunt)
• onzekerheid t.a.v. financiën (ontbreken van financieel inzicht, ook na herhaaldelijke verzoeken van de SGP fractie op dit punt))
• dreiging van een geïsoleerd woongebied richting het veluwemeer met geen enkele economische of sociale binding met de stad.
• grote onzekerheid tav de bijdrage aan de veiligheid door aanleg van de Bypass

Kort samengevat gaat het om waterveiligheid, ruimtelijk samenhang, woningbouw-programma en financiën.

Ruimtelijk

Bijpass

Heel kort over de bijpass. De bijdrage van de bijpass aan de veiligheid blijft vragen oproepen. De interpretatie van het CPB-rapport is niet eenduidig. Overigens is het aan het Rijk om daarover een besluit te nemen.

Woningbouw

De SGP vindt een verbinding tussen de bestaande stad en IJsseldelta-Zuid belangrijk. De verbinding is goed voor de samenhang van de bestaande stad en IJsseldelta-Zuid  en goed voor de binnenstad en het MKB.
Onze ruimtelijke insteek is aaneengesloten bebouwing vanuit het nieuwe station aan de Hanzelijn naar het Drontermeer, overeenkomstig de structuurvisie 2030.

De verbinding met de bestaande stad is in dit voorontwerp losgelaten en er is een geïsoleerd woninggebied overgebleven die geen relatie meer heeft met de bestaande stad. Dat vindt de SGP een gemiste kans.

Programmatisch/Flexibiliteit

Het woningbouwprogramma is niet toegesneden op de Kamper behoefte, maar op een regionaal programma voor bijzondere woonmilieu’s. Van de 1.300 woningen, worden 1.100 woningen voorzien van een aanlegsteiger voor een boot. Het woningbouwprogramma concentreert zich op duur en is toegesneden op de botenliefhebber en daarmee beperkt het plan zicht tot één zeer specifieke doelgroep. Gaan voor één specifieke doelgroep maakt het plan meteen kwetsbaar en daardoor missen we de mogelijkheid om ontwikkelrisico’s te spreiden over meerdere doelgroepen. De kwetsbaarheid van het plan wordt nog eens ondersteund door het ontbreken van een gedegen marktonderzoek. Wanneer om welke reden dan ook het woningbouwproject niet loopt, hebben we geen speelruimte om het plan bij te stellen van watergebonden woningen naar een regulier binnendijks milieu. Op dit moment lopen diverse watergebonden projecten in het land vast, maar Kampen gaat door. Kampen blijft denken in kansen (!). We hebben geen bijsturingsmogelijkheden, omdat de regelgeving voor de bijpass (denk o.a. Mer etc) dwingend is richting het woningbouwplan.

Daarnaast is in IJsseldelta-Zuid een fors programma voorzieningen toegevoegd. Een programma voorzieningen of bijzondere doeleinden waarvan Kampen al ruim voorzien is bij de toekomstige stationslocatie.

Onderdeel bestuursovereenkomst en financiën

Het college heeft de moed genomen om de raad te informeren over het financieel perspectief van IJsseldelta Zuid, met een grondexploitatie die sluitend is, met een optimistische startdatum van gronduitgifte en een beperkt bedrag voor onvoorzien. Gezien ervaringen bij andere grote projecten elders in het land met lange looptijden en noviteiten, zijn tegenvallers aan de orde van de dag. Het opnemen van een laag percentage van 7.5% voor onvoorzien is niet reëel. En waarom een lagere parameter voor kostenstijging dan bij de andere grondexploitaties? Door beide maatregelen wordt een veel te rooskleurig beeld van de financiën neergezet.  Het wordt een verliesgevend plan. De kans is zeer groot dat deze ontwikkeling de gemeenschap van Kampen veel geld gaat kosten. Dat zal dan opgebracht worden door de belastingbetaler, want we hebben voor IJsseldelta-Zuid geen middelen gereserveerd.

Onderdeel aanvang bouw en mogelijke gevolgen voor andere bouwprojecten, kaders bouwen over de Zwartendijk

Het vertrekpunt voor de SGP-fractie is de besluitvorming rondom de structuurvisie. Eerst de bestaande plannen afmaken en vervolgens de sprong over de Zwartendijk. Voor de SGP was dit punt een aangelegen punt bij de structuurvisie. Bestaande plannen willen we netjes afwikkelen, geen half afgemaakte plannen, om een goed woonmilieu in de uitbreidingsgebieden te borgen.

Status en inhoud voorontwerp bestemmingsplan

Besluit

We hebben zorgvuldig naar het plan gekeken en komen tot de conclusie dat we nu een traject ingaan waar we instappen en waarvan we niet weten waar we uitkomen. Puntgewijs geef ik de bezwaarpunten aan:

• De planvorming is geïsoleerd en sluit niet aan bij de bestaande bebouwing van Kampen
• Het plan is niet gericht op de woonwensen van Kampenaren
• Het eenzijdige programma en het ontbreken van een gedegen marktonderzoek naar de bijzondere woonmilieu’s.
• Te rooskleurige exploitatieopzet en grote financiële risico’s
• Gevolgen van de verdergaande neerwaartse bijstellingen van demografische ontwikkelingen, waardoor IJsseldelta-Zuid later kan starten.

Het moge duidelijk zijn. We stemmen niet in met het voorontwerp.