17 mei 2014

Christenen kunnen het verschil maken in Europa

Op een ontspannen, toegankelijk manier met tal van praktijkvoorbeelden heeft Benjamin Beldman ongeveer 120 HAVO en VWO leerlingen een kijkje in de keuken kunnen geven van het Europese parlement. Er kwamen diverse, vooral ook voor Nederland belangrijke onderwerpen aan bod, zoals o.a.de transportsector, verbetering van milieu door Europese afspraken en buitenlandbeleid van de EU.
Dillema’s over welke bevoegdheden wel bij Europa moeten liggen of niet en of parlementariërs vooral de belangen van hun eigen land moeten behartigen of naar het belang van heel Europa moeten kijken, werden niet geschuwd.

Beldman illustreerde met het verhaal over het afwijzen van een voorstel over toestaan van abortus, in december vorig jaar, dat die paar christenen in het parlement door middel van overtuigen op argumenten vaak toch een groot verschil kunnen maken op belangrijke thema’s. Op dat moment werd het heel stil in de klas en waren de leerlingen echt onder de indruk van deze zegen op het politieke werk van de eurofractie.

Sommige leerlingen verbaasden zich over het relatief kleine budget van Europa in vergelijking met bijvoorbeeld onze eigen nationale begroting. Andere vroegen aandacht voor de toestroom van arbeiders uit andere lidstaten op onze arbeidsmarkt waardoor mensen hier werkloos worden.

Conclusie na deze gezamenlijk activiteit van CU en SGP Kampen is dat het zeker voor herhaling vatbaar is. De plaatselijk fracties waren vertegenwoordigd via Klaas van den Bosch (SGP) en Jennemarieke Steenbeek (CU).