12 januari 2011

Commissie Ruimtelijke Ordening fluit college terug wat betreft eenrichtingsverkeer op de stadsbrug

Het afsluiten van de stadsbrug gaat de SGP veel te ver. Dit onderwerp kwam afgelopen maandag ter sprake bij de commissie ruimtelijke ontwikkeling als onderdeel van de door het college voorgestelde variant 4 in het Verkeerscirculatieplan. Een discutabel voorstel zo bleek tijdens de behandeling in de commissie, omdat het voorstel ook binnen de coalitie geen enkele steun heeft gevonden. Koert Meuleman voerde namens de SGP het woord en liet weten faliekant tegen iedere vorm van afsluiting van de stadsbrug te zijn. Deze brug heeft ons uiteindelijk vele miljoenen gekost en zouden we die nu gaan afsluiten? aldus Koert Meuleman.

De SGP ziet IJsselmuiden als gelijkwaardige partner van Kampen en daarom is de verbinding over de IJssel tussen beide plaatsen van belang. Het moet dan ook een gelijkwaardige bereikbaarheid opleveren. Verder speelt ook een economisch aspect. Als het moeilijk gemaakt wordt om weer terug te kunnen naar IJsselmuiden, dan is het goed mogelijk dat IJsselmuidenaren eerder in bijvoorbeeld Zwolle gaan winkelen dan in het koopcentrum van de Kamper binnenstad. De bereikbaarheid van die binnenstad heeft voor ons hoge prioriteit. Verkeersbelemmerende maatregelen kunnen best een terugval van omzet voor de Kamper binnenstad betekenen en dat kunnen we er in deze tijd van economische neergang niet bij hebben. Tot slot moet er bij een gedeeltelijke afsluiting van de stadsbrug flink omgereden worden en is er sprake van het verplaatsen van verkeersstromen. Voor Kampen betekent dat vooral minder verkeer, maar voor IJsselmuiden in veel gevallen meer verkeer. Het afwikkelen van verkeersstromen op IJsselmuiden is, mede gelet op eerder genoemde gelijkwaardigheid, wat de SGP betreft geen goede optie.

Ondanks een verzoek van de VVD heeft het college dit voorstel niet teruggenomen en wordt het voorstel dus in de komende raadsvergadering behandeld. Daar is de mogelijkheid om het voorstel te amenderen en zo bijvoorbeeld alsnog een deel van het Verkeerscirculatieplan in stand te houden of mogelijk tegen het gehele voorstel te stemmen. In ieder geval moet wat betreft de SGP worden voorkomen dat de stadsbrug gedeeltelijk wordt afgesloten.