3 juni 2014

Commissie vindt externe ondersteuning niet nodig

In de raadsvergadering van 6 februari jl. heeft de raad kaders gesteld voor een overeenkomst met marktpartijen in het kader van de afhandeling van het Grondbankdossier. Belangrijkste doel van deze overeenkomst is dat de betrokken partijen een finale streep zetten onder deze zaak, waarna er niet meer op wordt teruggekomen.

Het college heeft de raad inmiddels geïnformeerd over de overeenkomst die is gesloten met de betrokken marktpartijen. Daarom is deze overeenkomst tijdens de commissievergadering RO van 19 mei jl. aan de orde geweest.

Omdat het gaat om grote bedragen en complexe materie, heeft de SGP-fractie de commissie voorgesteld om externe deskundigheid in te schakelen bij de beoordeling van de overeenkomst. Weliswaar is de overeenkomst door het college zorgvuldig voorbereid, toch moet de raad voldoende in de gelegenheid worden gesteld om haar controlerende taak goed in te vullen. Uiterste zorgvuldigheid is daarbij in deze zaak van extra belang, omdat deze overeenkomst de gemeente Kampen voor vele jaren gaat beperken in haar handelswijze op het vlak van het grondbedrijf.

Uit antwoorden op enkele van onze vragen bleek al dat de paraplu-overeenkomst niet voldoet aan het belangrijkste doel (het komen tot finale afspraken), maar dat men voornemens is dit te regelen in een uitwerkingsovereenkomst die nog moet worden gesloten. Verder bleek ook dat het maximum bedrag van € 8,3 miljoen dat het college heeft meegekregen, vooral moet worden gezien als een voorlopig maximum. Dit kan ertoe kan leiden dat later toch extra uitgaven moeten worden gedaan in het kader van gronden nabij de Zwartendijk of rond woningbouwlocatie Reeve.

De SGP-fractie vindt, met de geplande raadsenquête in het achterhoofd, dat in deze zaak uiterste zorgvuldigheid moet worden nagestreefd, waarbij ieder zijn eigen rol heeft. Van raadsleden hoeft niet te worden verwacht dat ze in dit complexe dossier alle details beheersen, maar wel is het van belang dat ze controleren of de uitkomsten voldoen aan de vooraf gestelde kaders. Door inzet van externe deskundigheid kan dit worden bereikt en kunnen tevens aanbevelingen worden gedaan voor de verdere uitwerking van de afspraken.

Het voorstel kon helaas niet rekenen op brede steun. Voor ons als SGP-fractie blijven er genoeg redenen over om het Grondbankdossier kritisch te blijven volgen. Het is complexe materie, het gaat om heel veel geld en de gemeente is voor vele jaren (ook na 2030) gebonden aan de gemaakte afspraken. Uiterste zorgvuldigheid in de besluitvorming is daarom een eerste vereiste.