10 december 2011

De zondag is een waardevol geschenk

De zondag is voor veel inwoners van onze gemeente Kampen een bijzondere, unieke dag. Daar zijn we dankbaar voor. De SGP fractie vindt het belangrijk dat deze opstandingsdag van Christus uniek blijft.
Zondagsopenstelling van winkels met de daarbij gepaard gaande zondagsarbeid door winkeliers, personeel en handhavers is met het oog hierop voor ons uitgesloten. Dit is voor de SGP fractie een principieel standpunt, waar we niet aan willen en kunnen  tornen.

Ieder onderzoek met welke uitkomst dan ook is voor de SGP fractie ondergeschikt aan onze zojuist genoemde  principiële stellingname over de zondagsopstelling. Anders gezegd: Al mocht uit onderzoek blijken dat alle winkeliers voorstander zijn van zondagsopening dan zullen we als SGP Kampen zonder aarzeling vasthouden aan ons standpunt over de zondag. Goed om dat hier voor iedereen helder en duidelijk te noemen.

Als tweede argument wil de SGP aandacht vragen voor de belangen van gezinnen van zelfstandige winkeliers, die in bepaalde steden vaak noodgedwongen ook maar op zondag opengaan nadat de grootwinkelbedrijven hierin zijn voorgegaan.

We sluiten echter niet uit dat er in toenemend mate inwoners zijn, die deze stellingname van de SGP en andere fractie binnen deze raad zullen toejuichen. De jachtige tijd waarin we nu leven draagt niet per definitie bij aan het welzijn en welbevinden van mensen. Steeds meer mensen verlangen naar momenten van rust. Wat dat betreft is de zondag iedere week opnieuw voor veel mensen een waardevol geschenk. Iets om werkelijk zuinig op te zijn.