8 april 2011

Discussie over pachtprijzen Kampereiland nog niet gesloten

Op 18 februari 2010 heeft de voltallige gemeenteraad een motie van SGP en GBK aangenomen om de pachtprijsverhoging niet door te voeren totdat de commissie Van Hall haar rapport heeft uitgebracht en de aanbevelingen van het rapport leidend te laten zijn voor de aanpassing van de pachttarieven. Aanleiding van de motie is de maximale pachtprijsverhoging van 37% ingaande 2010. De gemeente Kampen/rentmeesterskantoor brengt de maximaal mogelijke pachtprijs in rekening ad. € 689 per hectare.

De commissie Van Hall rapporteert dat de berekeningswijze van de pachtprijzen verouderd is en stelt nieuwe rekenregels voor. De nieuwe rekenregels gaan in per 2012. Op basis van de nieuwe rekenregel (rekenkundig toegepast voor de situatie 2010 en 2011) wordt de pachtprijsverhoging voor het Kampereiland gematigd, waardoor de pacht voor Kampereiland €  632 per hectare bedraagt . Het rentmeesterkantoor heeft echter besloten om de pachtprijsverhoging geheel door te voeren tot € 689 en eenmalig voor 2010 een lagere pacht van € 632 te innen.

De Pachtersbond heeft geadviseerd om de pachtprijzen voor de jaren 2010 en 2011 te baseren op de nieuwe rekenregel. De SGP fractie ondersteunt het advies van de Pachtersbond. De GBK fractie heeft in de gemeenteraad van 31 maart jl. opnieuw een motie ingediend om de pachtprijsverhoging te matigen in overeenstemming met het advies van de Pachtersbond. De SGP fractie ondersteunt deze motie van harte!