24 februari 2010

Eerste Kamper jeugdgemeenteraad een succes!

De Eerste Kamper jeugdgemeenteraad van zaterdag 13 februari jl. mag een succes genoemd worden. In een goed gevulde raadzaal gingen Kamper jongeren met elkaar in debat. Burgemeester Bort Koelewijn moest alle zeilen bijzetten om de drie debatrondes goed te laten verlopen. Op deze website is een fotoboek beschikbaar. Ook de geluidsbestanden zijn beschikbaar, waardoor u het verloop van de eerste jeugdgemeenteraad kunt terugluisteren via deze website:

1. Opening en eerste debatronde
2. Debatronde 2
3. Debatronde 3 en sluiting

Ook de juryleden waren tevreden en gaven de jongeren, waarvan de leeftijd tussen de 14 en de 25 jaar lag, tips en adviezen over het debatteren. Het plezier spatte van de jongeren af, wat regelmatig resulteerde in lachsalvo’s van het publiek. Dat publiek was zelf ook betrokken bij het debat, omdat de burgemeester regelmatig wilde weten wat de mening van het publiek was en doordat de jongeren in de voorbereiding op hun stelling regelmatig advies bij hen inwonnen. Onder dat publiek waren ook diverse raadsleden en een wethouder.

De burgemeester wist aan het einde van de Kamper jeugdgemeenteraad zelfs naar een conclusie toe te werken, wat betreft de verkooppunten van softdrugs in Kampen.

1. De Kamper jeugdgemeenteraad ziet niets in het rigoureus sluiten van alle verkooppunten.
2. Het Keldertje moet uit de binnenstad vertrekken en verhuizen naar buiten de stad, weg van de bebouwde kom.
3. Op geen enkele wijze mogen verkooppunten van softdrugs voor overlast zorgen.
4. Op scholen moet meer voorlichting gegeven worden over de effecten en gevolgen van drugsgebruik.

Het zal niet de laatste keer zijn dat in de raadszaal hierover is gesproken. Hopelijk neemt de echte Kamper gemeenteraad de adviezen van de jongeren mee in hun overweging.

Een klein minpuntje aan het debat was dat de jongeren voornamelijk afkomstig waren uit de SGP-achterban. Toch is het gelukt om tijdens deze Eerste Kamper jeugdgemeenteraad met jongeren van andere partijen in contact te komen om een tweede editie breder te organiseren. Jongeren van het CDA, Groenlinks en enkele onafhankelijke jongeren hebben al aangegeven de ambitie voor een volgende Kamper jeugdgemeenteraad te hebben.

Sta jij achter een andere politiek partij en wil je ook in de organisatie van de volgende Kamper jeugdgemeenteraad? Stuur dan een mail naar hpool@mail.com. Stuur ook een mail als je niet bij een bepaalde partij hoort maar wel politiek betrokken bent.