17 maart 2014

Even voorstellen... Jan Jaap Karsten

Persoonlijk

Jan Jaap Karsten (36) is van huis uit een Twent (Rijssen), maar woont sinds 2001 met veel plezier in de gemeente Kampen, eerst in Kampen, sinds 2010 in IJsselmuiden. Hij heeft de lerarenopleiding Nederlands gedaan in Zwolle en daarna op de universiteit in Utrecht de opleiding Nederlandse taal en cultuurstudies afgerond. Hij heeft jarenlang gewerkt op de Pieter Zandt scholengemeenschap, maar is sinds 2011 werkzaam bij uitgeversgroep Jongbloed als uitgever van educatieve materialen. Hij is getrouwd met Margreet en vader van vier kinderen.

Ervaring in de politiek

Jan Jaap Karsten is nieuw op de lijst. Hij was in de periode 2006 tot 2009 lid van het bestuur van de plaatselijke kiesvereniging  SGP Kampen. Uit persoonlijke interesse volgt hij landelijke en plaatselijke politiek op de voet.

Motivatie

Jan Jaap Karsten vindt het interessant om te zien hoe zaken die je in beleid vastlegt, actualiteit en uiteindelijk geschiedenis worden. Iedereen probeert vanuit zijn eigen overtuigingen iets moois te maken van Nederland en van Kampen. Het vooruitdenken en de discussie daarover boeit hem.

De Bijbel is de norm in zijn leven. Wat hij doet, moet daarmee in overeenstemming zijn. De partij die wat dat betreft het dichtst bij hem staat, is de SGP. Behalve dat spreekt ook de nuchtere kijk op de maatschappij hem aan. Goede zorg voor wie niet kan, een stevige aanpak van wie niet wil.

Kampen bevalt hem. Het is met recht een stad. Denk aan de rijke geschiedenis, denk aan het culturele aanbod, denk aan de aanwezigheid van scholen. Maar tegelijk heeft Kampen niet of nauwelijks de problemen van de grote steden. Er is nog een stuk ons kent ons,  mensen zijn trots op hun stad.

Jan Jaap Karsten vindt het jammer dat de hogescholen en universiteiten Kampen niet meer zo aantrekkelijk vinden. Ook het vertrek van bedrijven als uitgeverij Kok vindt hij een verlies. Hij wil zich er sterk voor maken om de arbeidsmarkt van Kampen aantrekkelijk te houden voor iedereen.