9 augustus 2016

Geen armoede in Kampen

Op 7 juli kwam het armoedebeleid aan de orde in de gemeenteraad. Een onderwerp waar vanuit de Bijbel wel wat over te zeggen valt. Bedelarij mocht in Israël immers niet voor komen? En leert de Bijbel ons niet naar elkaar om te zien, juist ook als er sprake is van armoede en gebrek? Aan de hand van deze voorbeelden hebben we betoogd dat armoede in Kampen ook niet voor mag komen. De wethouder was dit gelukkig met ons eens en het beleidsstuk dat voorlag voorziet hier ook in. Er lag een evenwichtige notitie waarin niet alleen aandacht gegeven wordt aan financiële ondersteuning, maar ook aan bevorderen van zelfredzaamheid (door bijv. coaching) en participatie in de maatschappij (door bijv. zwemonderwijs aan te bieden). Dat was een paar jaar geleden niet zo. De SGP heeft toen een motie ingediend waarin gevraagd werd om een meer evenwichtig armoedebeleid. We zijn blij dat dit er nu ligt.

Ter vergadering dienden Groen Links, PvdA, GBK, SP en D66 een motie in waarin gevraagd werd om de armoedegrens te verhogen van 110% van het sociale minimum naar 115%. Dat betekent dat meer mensen gebruik kunnen maken van de regelingen die onder het armoedebeleid vallen. De SGP heeft deze motie niet gesteund. De wethouder beloofde namelijk ruimhartig en flexibel om te gaan met aanvragen, ook als mensen op de grens van de 110% balanceren. De SGP was blij met die positieve instelling. Een verhoging van de armoedegrens betekent bezuiniging op een andere post binnen het sociale domein, bijvoorbeeld de zorg. Op zo’n bezuiniging zit niemand te wachten.

De SP en Groen Links verweten de coalitiepartijen achteraf wel 1,2 miljoen uit te geven voor het grondbankdossier en geen 45.000 euro extra over te hebben voor het armoedebeleid. Een onterechte vergelijking. Als we die 45.000 euro bij het grondbankdossier hadden kunnen weghalen hadden we het graag gedaan. Iedereen weet echter dat dit niet kan.

Gelukkig stemde bijna de hele raad (alleen de SP niet) in met de overige delen van het voorstel. Daar zijn we blij mee. Met dit armoedebeleid hoeft er in Kampen geen armoede te zijn. Kent u toch mensen die in armoede leven? Breng ze in contact met de gemeente. Als de gemeente met het huidige beleid knelpunten niet goed op kan lossen hoort de SGP het graag!