15 september 2014

Het Kogge standpunt

Gemeenteraadswerk heeft zijn eigen dynamiek en spanningsvelden. Een voorbeeld is het onderwerp ‘exposeren IJsselkogge’. De SGP-insteek is een financieel gezonde exploitatie, zonder inzet van publiek geld (belastinggeld). In een tijd van grote bezuinigingsoperaties, is een beroep op extra belastinggeld gevoelig. Ik wil jullie graag meenemen in mijn beleving van dit dossier.

Draagvlak.

Enerzijds wordt je benaderd door gedreven vrijwilligers met de boodschap om het expositie vooral te steunen en anderzijds merk je in de Kamper samenleving weinig draagvlak. Dat geringe draagvlak uitte zich ook in de aanloop van de besluitvorming door de gemeenteraad, een ruime meerderheid was in juni tegen en blijkt uit het geringe aantal ondertekenaars van de petitie.

Informatieverstrekking.

De informatieverstrekking van het college aan de raad wijzigde telkens (gunstiger berekeningsmethode, spontaan lagere kosten etc). Je merkt dat het college de gemeenteraad aan het masseren is, om het voorstel binnen te halen. Daarnaast word je bestookt met informele argumenten. De Kamper Kogge behoort ineens tot het DNA van Kampen of je bent een cultuurbarbaar als je niet meegaat met het voorstel. De informele argumenten zijn op geen enkele manier goed te beargumenteren, maar worden ondertussen wel gepresenteerd als de nieuwe waarheid.

Lading aan het voorstel.

De gewijzigde informatie en de informele duiding van het project vanuit het college maakt een nieuwe dynamiek in de gemeenteraad los (tijdens de extra raadsvergadering). Emotie komt boven. Ineens wordt binnen de coalitie op de man gespeeld, strategisch stemgedrag etc. Waar gaat dit naar toe?

Nieuwe feiten.

De provincie zegt intussen omvangrijke bedragen toe aan het project en een nieuwe particuliere organisatie wil positie innemen in de exploitatie van de expositie van de Kamper Kogge. Het kostenplaatje voor de gemeente daalt, maar onze eindverantwoordelijkheid blijft. Intussen switchen diverse fracties van een ferm nee naar een ja.

Hoe kom je tot een besluit.

Een geladen voortraject, gewijzigde partijstandpunten in de wetenschap dat er binnen de Kamper samenleving weinig draagvlak is. Er is veel belastinggeld mee gemoeid. Hoe ga ja daar mee om?

Onze fractie heeft gekozen voor een nuchtere en zakelijke insteek. Het verhaal van de geschiedenis van de Kogge is geborgd in de replica. Ondanks het gezwabber om je heen hebben we gekozen voor een heldere en consistente lijn, door in te zetten op een gezonde exploitatie van de expositie, zonder inzet van belastinggeld. Dat is een nee voor de expositie IJsselkogge en een ja voor gezonde gemeentefinanciën.