2 februari 2011
Het verkeerscirculatieplan in de gemeenteraad
Al jaren wordt er binnen de gemeente Kampen gesproken over de verkeerscirculatie. De regulering van de verkeersstromen. Met name de verkeersstromen langs de IJsselkade zowel boven- als benedenstrooms van de Stadsbrug hebben daarbij bijzondere aandacht gekregen. Voor de raadsvergadering van januari dit jaar kwam het college met een voorstel over de verkeerscirculatie. In het collegevoorstel waren de belangrijkste elementen:
Eenrichtingsverkeer over de Stadsbrug voor autoverkeer. Dus vanuit IJsselmuiden alleen Kampen in. Kampen uit via de Stadsbrug niet meer mogelijk. Dan moet omgereden worden via de Molenbrug.
IJsselkade-( bovenstrooms) éénrichtsingsverkeer richting benedenstrooms.
De SGP-fractie heeft bij de commissiebehandeling aangegeven dat het voor onze partij van cruciaal belang is dat de bereikbaarheid van het winkelcentrum van Kampen optimaal moet zijn en blijven. Het economische hart van de Kamper middenstand gaat ons vooral ter harte. Dit houdt in dat éénrichtingsverkeer op de Stadsbrug voor ons onaanvaardbaar is. Ook éénrichtingsverkeer op de IJsselkade bovenstrooms wijzen wij af. Dit zou inhouden dat al het autoverkeer dat de stad bovenstrooms wil bezoeken, door het collegevoorstel gedwongen wordt via IJsselkade benedenstrooms en de Ebbingestraten rond te rijden.
Tijdens de commissie behandeling werd duidelijk dat er geen draagvlak was voor het collegevoorstel. Er is toen op aangedrongen dit voorstel terug te nemen. Het college was daartoe niet bereid. Ook tijdens de raadsbehandeling van 27 januari jl. werd duidelijk dat het collegevoorstel het niet zou halen. Een amandement dat steun kreeg van C.D.A., C.U., P.v.d.A.,,V.V.D. en S.G.P. had de volgende inhoud:
- Tweerichtingsverkeer over de Stadsbrug handhaven.
- Tweerichtingsverkeer IJsselkade bovenstrooms handhaven
- Eérictingsverkeer Ebbingestraten invoeren.
- Plantsoenstraat afsluiten voor doorgaandverkeer.
Dit amandement werd met 22 stemmen voor aangenomen. Het college heeft aangegeven het aldus geamendeerde voorstel over te nemen en uit te voeren. Hiermee is voorlopig een eind gekomen aan een jarenlange dicussie en komt er hopenlijk rust t.a.v. dit onderwerp. Het is de bedoeling om te evalueren een jaar na de opening van het station Kampen- Zuid. Pas dan kan men bezien of de verkeersstromen ingrijpend zijn veranderd en of er eventuele bijstelling nodig is.