2 november 2018

Inbreng SGP raadsvergadering openstelling supermarkten Kampen

Zondagsrust

Volledige inbreng SGP is hier te downloaden.

Gisteravond behandelde de gemeenteraad twee initiatiefvoorstellen over de winkelopenstelling van supermarkten. Voor de SGP is de zondag de dag van de Heere. Principieel en primair is het een dag waarop wij mensen rusten van ons werk en luisteren naar het Woord van onze God. Daarnaast is de zondag als vast rustpunt van de week van een grote maatschappelijke en sociale waarde.
Bij winkelopenstelling van supermarkten op zondag gaat meer dan alleen de zondagsrust verloren. Er ontstaat een morele druk bij winkelpersoneel, toeleveranciers, transporteurs en de middenstand om op zondag te gaan werken. Het loslaten van de zondagsrust lijkt vrijheid te bieden, maar het geeft dwang. We worden slaaf van de 24-uurs-economie. En dat terwijl God de rustdag mede gaf om te vieren dat de slavernij voorbij is. Mozes beveelt de Israëlieten de rustdag te houden, omdat "u een slaaf in Egypte bent geweest en de HEERE, uw God, u van daar heeft uitgeleid". (Deut 5:15)
Het zal niemand verbazen dat de SGP tegen de proefopenstelling van supermarkten op zondag stemt. We vinden het ook niet sterk dat er wordt voorgesteld om over de vraag of supermarkten op zondagmiddag open mogen een nieuwe volksraadpleging te houden. Dit onderwerp is in de campagnetijd allerminst vergeten en de samenleving had op dit punt een helder besluit verwacht. Gaan we nu de campagne weer overdoen omdat de uitkomst van de verkiezingen ons misschien niet welgevallig is? Dat is niet een besluit nemen, maar het doorschuiven van de hete aardappel naar de toekomst.
We moeten oppassen dat we onze inwoners niet voor de gek houden. Waarom een heel proces optuigen als je op basis van de verschillende uitgangspunten al weet wat de uitkomst is? Het voorgestelde proces wekt ook verwachtingen die helemaal niet waargemaakt kunnen worden. Het is nu aan de partijen om hun verkiezingsprogramma's waar te maken, daar hebben onze inwoners recht op. Als SGP-fractie zullen we dat doen en daar hebben we geen proces voor nodig.

Lees hier  de volledige inbreng.