11 juni 2015

Kampen citymarketing

Op 8 juni 2015 vond in Zaandam de prijsuitreiking voor citymarketing plaats. Kampen is nog maar een jaar uit de startblokken, maar werd toch al genomineerd voor deze prijs. Helaas vielen we nog niet in de prijzen, maar het belooft wel wat. 
 
Op 28 april 2015 werd in Kampen al het eerste jaar citymarketing gevierd. De avond stond vooral in het teken van de opbrengst een een eerste jaar citymarketing. De verschillende sprekers vertelden vooral over de opbrengsten van hun inbreng. Als eerste sprak kort wethouder Meijering, die aankondigde dat Kampen citymarketing is genomineerd voor een landelijke prijs voor gemeenten tot 100.000 inwoners. Vervolgens vertelde de kwartiermaker Buhr over de uitgevoerde werkzaamheden van het afgelopen jaar. Er is behoorlijk veel gebeurd en nu alles in een presentatie samen werd gebracht, werd ook duidelijk hoe veel dat eigenlijk wel niet was. Na deze presentatie was kort mogelijkheid voor het stellen van vragen. 
 
Na een korte pauze was er een presentatie van het bestuur. Dat bestaat uit 4 mensen met allemaal vanuit hun werk betrokkenheid op Kampen en marketing. Daarna een presentatie van de mensen achter kampen.nl (zowel krant als website). Die vertelden ook over hun activiteiten en dat het allemaal steeds beter vorm kreeg. Vooral aan de evenementenagenda is te zien dat Kampenaren de kanalen weten te vinden. Dat de zondagen al flink vollopen, kunnen we maar moeilijk als een succes zien. Wel wordt de leuke lange zaterdag, een initiatief van de SGP, goed ontvangen.
 
Als laatste kwam opnieuw wethouder Meijering aan het woord, met een vooruitblik naar Hanzedagen 2017. Mooi aan zijn presentatie was dat hij de dagen vooral heel cultureel neerzette. Kampen sluit met deze dagen aan bij een internationale beweging die de Hanze als historische traditie heel serieus neemt. Ook de zakelijke kant wordt strak opgepakt. De spin off voor consumenten is veelbelovend.
 
De SGP is blij dat dit project serieus wordt opgepakt. Wel lijkt het accent vooral op het trekken van consumenten naar de stad en minder op het vertegenwoordigen van 54000 inwoners te liggen. Het geluid dat door Kampen citymarketing naar buiten wordt gebracht, zal niet voor elke Kampenaar herkenbaar zijn, terwijl dat in de plannen juist expliciet een doel is.
 
Nu staan we op het punt een marketeer aan te trekken, die dit plan verder gaat helpen. Belangrijk onderdeel van zijn of haar taakstelling zal zijn dat het plan dat er nu ligt goed onderbouwd wordt. Daar is de SGP enthousiast over, want als bij de burger wordt getoets waar de Kampenaar voor staat, zal vanzelf het juiste geluid boven komen.