5 januari 2018

Kampen melkt de boeren uit door de hoge pachtprijs?

Eind 2016 stonden de boeren van het Kampereiland op de stoep van het gemeentehuis met de klacht van de hoge pachtprijs. In 2017 is een onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat de boeren de hoogte van de pachtprijs terecht hebben aangekaart. De SGP-fractie vindt het vervelend dat het signaal van de hoge pachtprijs niet adequaat is opgepakt door het rentmeesterskantoor. Daar hoort het thuis en daar moet niet alleen sprake zijn van een formele band met de pachters. Gelukkig wordt het rentmeesterskantoor inmiddels meer omgevingsbewust. De gemeenteraad heeft op voorstel van het college bij de begroting 2018 besloten tot een verlaging van de pachtprijs van 110 naar 100% van de regionorm. Dat is een hele goede stap, maar zijn we er dan?

In agrarisch Nederland is een sterke tendens naar schaalvergroting. De drang naar schaalvergroting wordt ingegeven door rendementsbehoud. Het rendement behouden vindt plaats door de kostprijs te verlagen van de producten (melk). Uit het onderzoek blijkt dat de pachters hierin belemmerd worden bij de financiering van hun bedrijf(pachters hebben geen of beperkt eigendom). Dat maakt dat de pachters op achterstand komen. De vraag die voorligt is, hoe komen de pachters weer in een goede positie om een rendabel bedrijf te runnen in de huidige wereld van schaalvergroting. Zodat de pachter het bedrijf toekomstbestendig kan maken en de relatie tussen de gemeente Kampen en het Kampereiland een duurzame relatie kan blijven. Die vragen komen ook aan bod in een visie die momenteel door het rentmeesterskantoor wordt opgesteld. Voor de SGP is het van belang dat die visie niet alleen over de pachters gaat, maar juist met de pachters tot stand komt. We zijn blij dat het gesprek hierover nu wordt aangegaan. In februari 2018 komt dit vraagstuk terug in de gemeenteraad en kunnen we de materie in zijn geheel behandelen