9 juli 2011

Kamperen op het Berghuisplein

Al eerder op onze website hebben we u verhaald over de camping op het Burgemeester Berghuisplein. Destijds zou het college komen met voorstellen. Een dergelijk voorstel is ook gekomen, maar vrij snel daarna ook weer teruggenomen. Volgens het college kunnen de bestaande camperparkeerplaatsen (10) beter worden verhuisd naar het terrein van het toekomstige zwembad. Tot die tijd maar niks doen, terwijl er soms wel tot 50 (!) campers gratis en voor niets zo'n 150 parkeerplaatsen in beslag nemen. Reden voor GBK en SGP om dit punt nog eens onder de aandacht te brengen.

In de raadsvergadering van 30 juni jl. is een motie aan de orde geweest die het aantal camperparkeerplaatsen op het Burgemeester Berghuisplein bij het stadhuis aan een maximum moet binden. Het maximale aantal is formeel vastgesteld op 10 parkeerplaatsen. Feit is echter dat er vaak wel 30 tot 40 campers staan die ook elk nog eens 3 a 4 parkeerplaatsen in gebruik nemen. Het aantal vrije parkeerplaatsen voor auto's wordt daardoor drastisch ingekort.

De motie ingediend door GBK en de SGP beoogde 2 zaken:
1. Een maximaal aantal van 10 campers op het Berghuisplein en daarna een doorverwijzing naar campings elders in de gemeente.
2. Dat met ingang van 2012 betaald dient te worden per nacht die men doorbrengt op het Berghuisplein.

Wethouder Treep sprak namens het collge afwijzend t.a.v. datgene wat in de motie werd gevraagd. Zijn betoog was; deze bezoekers besteden veel in de stad Kampen. Wel €90,= per dag die men aanwezig is. En deze bezoekers zijn goede ambasadeurs voor de gemeente Kampen. Na een discussie die geen duidelijkheid opleverde werd de zaak uiteindelijk doorverwezen naar de commissie inwoners van 6 juli. Daar heeft de discussie inmiddels plaats gevonden met als resultaat dat het aantal wordt gemaximaliseerd en dat men vanaf 2012 moet betalen voor een standplaats voor een camper. Het college moet nu aan de slag om voor 2012 de zaak geregeld te hebben.

Een normaal beleid vindt de SGP fractie. We gaan aan het Berghuisplein toch ook geen hotel bouwen en de kamers gratis verhuren, omdat de logés zulke goede ambassadeurs van de gemeente Kampen zijn en €90,= besteden in stad? Dit laaste was de verzuchting van woordvoerder Koert Meuleman in voornoemde raadsvergadering. We houden u op de hoogte bij het vervolg van deze discussie.