7 februari 2012

Met beide benen op de grond!

De bankencrisis en de economische crisis hebben grote gevolgen voor landen, provincies, gemeenten, bedrijven en particulieren. Decennialang lag de focus op groei. We calculeerden ieder in zijn of haar verantwoordelijkheid met stijgende grondprijzen, stijgende huizenprijzen, toename van omzet in de bedrijven en meer inkomsten in huishoudens.

Deze crisis maakt ons duidelijk dat welvaart allerminst vanzelfsprekend is. Bezuinigingen door de landelijke overheid, en de gevolgen van de crisis in brede zin hebben direct en indirect grote gevolgen voor het huishoudboekje van de gemeenten, ook in onze gemeente Kampen. Dit is o.a. zichtbaar in het sterk achterblijven van de huizenverkoop. De Rabobank verwacht dat de gemiddelde prijs van een koopwoning per jaar met 3 tot 5 procent afneemt.

Gemiddeld betekent dit een daling  van 20%  tot 30% in de periode 2008 – 2015. Woningen staan lang te koop en de vraag naar nieuwbouwwoningen neemt al een aantal jaren af. We hebben als SGP fractie de afgelopen jaren met nadruk en kritisch onze vinger gelegd bij grondaankopen door de gemeente gebaseerd op een in onze ogen te optimistische verwachtingen van de verkoop van grond voor woningbouw, kantoren en industrieterreinen. De bijstelling door het college van het woningbouwprogramma en de prognoses wat betreft de bevolkingsgroei juichen we toe. We denken echter dat deze te laat zijn bijgesteld en dat ze niet toekomstbestendig zijn.

Er is meer onderzoek nodig om te weten in welke mate het planoptimisme de gemeente Kampen geld gaat kosten. De renteteller van geldleningen waarmee de gronden zijn aangekocht tikt stevig door en we sluiten niet uit dat er ook in Kampen op enig moment een afwaardering van gronden moet plaatsvinden.

We hebben als SGP o.a. de plannen van woningbouw in Ijsseldelta-Zuid bij de Bypass meerdere keren bestempeld als een risicoproject met grote financiële risico’s voor de gemeente Kampen. In de afweging van besteding van het geld kiest de SGP fractie in de eerste plaats voor een ruimhartig beleid met hart voor de kwetsbare burgers. Sociale werkvoorziening, gehandicaptenzorg, mensen helpen in het vinden van een baan hebben voor ons prioriteit.

Heel concreet betekent dit dat we als fractie daarom geen voorstander zijn van het ophogen van het budget dat wordt uitgegeven aan sport.
De vele tonnen euro’s die worden besteed aan het mooier maken van de voetbalvelden door de aanleg van een serie kunstgrasvelden vinden we als SGP daarom onverantwoord.
Wat de SGP betreft voegen we dit budget toe aan de reserves zodat we een buffer hebben voor tegenvallers bij de achterblijvende grondverkoop en dat we waar nodig onze kwetsbare burgers die dit het meest nodig hebben ook daadwerkelijk kunnen bijstaan.

SGP-Kampen
Eibert Spaan