18 juni 2014

Onderzoek elektrificatie Kamperlijntje beschikbaar

Het onderzoek naar de elektrificatie van het Kamperlijntje (zonder bovenleiding) is inmiddels uitgevoerd en beschikbaar. De SGP had in december 2013 om dit onderzoek gevraagd. De SGP is voorstander van een goede verbinding, maar wilde dat er eerst onderzoek werd gedaan naar een mogelijke elektrificatie van het Kamperlijntje zonder bovenleiding.

De SGP stelt dat de aanleg van bovenleidingen hogere investeringskosten met zich meebrengt en is van mening dat een bovenleiding leidt tot ernstige horizonvervuiling die zeker in de historische polder Mastenbroek ongewenst is. Het gaat immers om het Nationaal Landschap en de openheid ervan, waar we zuinig op moeten zijn.

De uitkomst van het uitgevoerde onderzoek is ter kennisname naar de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling gestuurd. Het betreft een uitkomst waarbij investering in een bewezen techniek de voorkeur krijgt boven investeren in een nieuwe techniek. De SGP wil het college hierover bevragen, omdat we moeite blijven houden met de inbreuk op het open landschap die hiermee gepaard gaat. Daarom is het onderwerp in de eerstvolgende commissievergadering (na de zomer) ter bespreking geagendeerd.