1 april 2011

Ordevoorstel beeldambitieplan De Erven net geen meerderheid

Al in de commissie Ruimtelijke Ordening vroeg de SGP-fractie aandacht voor de communicatie richting burger en gemeenteraad. Ook in de laatste raadsvergadering probeerden we de raad ervan te overtuigen dat het college weinig invulling geeft aan haar actieve informatieplicht. Al in 2000 is het stedenbouwkundig plan voor Onderdijks vastgesteld. In een stedenbouwkundig plan wordt door middel van vlekken aangegeven waar gebouwd wordt, waar wegen komen en waar groen wordt aangelegd. Zo krijgt men een indruk van de structuren in de wijk. Natuurlijk is de ontwikkeling van een wijk door de tijd aan veranderingen onderhevig, maar vaak wordt de gekozen hoofdstructuur uit het oorspronkelijke ontwerp wel intact gehouden.

Moederplan

Op basis van het zogenaamde moederbestemmingsplan uit 2000 heeft het college de bevoegdheid om steeds met een detailuitwerking te komen, binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders. De gemeenteraad stelt vervolgens zelf een beeldambitieplan vast, waar meer op detailniveau uitspraken en tekeningen in staan over de inrichting van de wijk die aan de beurt van ontwikkeling is. Zo is gedaan in fase 1, fase 2 en in 2008 ook bij De Paden. Tussentijds is ook de structuurvisie Kampen 2030 vastgesteld. Steeds werd daarin de hoofdstructuur van het Onderdijks opgenomen en steeds is die door de raad als het ware herbevestigd met de vaststelling van de betreffende plannen.

Minder groen

Zo niet bij het beeldambitieplan De Erven. Hoewel nergens uit de nota of raadsstukken valt op te merken dat er sprake is van een wijziging qua structuur en opzet van deze wijk. Er blijkt sprake van een hoge mate van verstening en weinig groen, doordat met name de hoofdgroenstructuur (ei-vormig door heel het Onderdijks) niet wordt afgemaakt. In de visie van de SGP-fractie had deze structuurwijziging bekrachtigd moeten worden door een raadsbesluit. Daarnaast had het college in het kader van de actieve informatieplicht de raad op deze wijziging moeten attenderen.

Presentatie

Omdat plaatjes veel meer zeggen dan 1.000 worden, heeft Koert Meuleman het ordevoorstel als presentatie gebracht met behulp van powerpoint. Nadat inzichtelijk is gemaakt wat er aan de hand is, is het ordevoorstel in stemming gebracht. Het voorstel was om het onderwerp terug te verwijzen naar de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling en daar te spreken over de structuurwijziging in het algemeen en de veranderingen bij de Koeweide in het bijzonder. Pas daarna zou het beeldambitieplan in de raad kunnen worden behandeld. De raad besloot echter met 12 stemmen voor en 16 stemmen tegen dat het voorstel inhoudelijk moest worden behandeld. Uiteindelijk is het beeldambitieplan De Erven ook ongewijzigd vastgesteld in dezelfde stemverhouding.