12 juli 2010

Raad krijgt meer bezuinigingsmogelijkheden door amendement SGP en PvdA

De gemeente Kampen staat voor een bezuinigingsoperatie van € 5 miljoen (coalitieafspraak CU/CDA/VVD/PvdA). De besluitvorming van de bezuinigingen zal plaatsvinden bij de begrotingsbehandeling 2011. De SGP vindt het belangrijk dat de gemeenteraad voldoende keuzemogelijkheden krijgt ten aanzien van concrete bezuinigingsmogelijkheden. Het college gaf de gemeenteraad een keuzemogelijkheid van circa 10%, ofwel € 0,5 miljoen. Door middel van een amendement van SGP en PvdA is de keuzemogelijkheid voor de gemeenteraad opgerekt naar € 1,5 miljoen, zodat de gemeenteraad in staat wordt gesteld om de bezuinigingsmogelijkheden onderling goed te kunnen afwegen.

Door de economische recessie raakt het huishoudboekje van de overheid uit  balans. De rijksoverheid  lost dit deels op door te bezuinigingen op de algemene uitkering. De algemene uitkering is voor de gemeente, naast de OZB,  een grote bron van inkomsten.  De korting op de algemene uitkering start in 2012. Naar verwachting bedraagt de korting voor Kampen in 2015 € 5 miljoen en dit bedrage wordt eveneens de bezuinigingstaakstelling. De besluitvorming vindt plaats bij de begrotingsbehandeling van 2011 (november 2010).
De gemeente Kampen zal ingaande 2011 gaan bezuinigingen ter compensatie van de lagere algemene uitkering. Deze bezuinigingen zullen stapsgewijs geëffectueerd worden, zodat in 2015 de gehele bezuinigingstaakstelling gehaald wordt.

Het college bereidt de bezuinigingen voor. In de raadsvergadering van 1 juli deed het college de suggestie om de gemeenteraad voor 5,5 miljoen aan bezuinigingsmogelijkheden aan te bieden. De SGP en PvdA vonden de keuzemogelijkheid van € 0,5 miljoen te beperkt. Beide partijen hebben een amendement ingediend om de keuzemogelijkheid op te rekken tot € 1,5 miljoen, zodat er bij de begrotingsbehandeling 2011 voor de partijen voldoende te kiezen valt. Het amendement werd ondersteund door GBK, D66 en werd aangenomen door de gemeenteraad.