25 september 2015

Raad roept college op om Kringloop maximaal te ondersteunen

Op de laatst gehouden gemeenteraadsvergadering diende GroenLinks een motie in over het voortbestaan van de kringloopwinkel. Door de komende aanbesteding van het contract voor de inzameling van goedzooi zou het voortbestaan van de kringloopwinkel in gevaar kunnen komen als de Kringloop dit contract niet zou krijgen. Als fractie waarderen wij het werk van de Kringloopwinkel, omdat zij binnen de gemeente veel sociaal-maatschappelijke taken vervullen en een duidelijke plaats hebben in onze samenleving.

Op de laatste commissievergadering hebben wij aan de wethouder aandacht gevraagd voor deze meerwaarde van de kringloopwinkel. En of deze sociaal-maatschappelijke taken als onderdeel uit kunnen gaan maken van de aanbestedingsregels. Van de wethouder ontvingen wij een bevestigend antwoord hierop.

De motie van GroenLinks had als vraag of het college bereid was om een uitzondering te maken op het aanbestedingsbeleid, om zodoende de Kringloop hiermee een uitzonderingspositie te geven.

Het college is wat dat betreft  ook gebonden aan de juridische regels. In de beantwoording ging de wethouder hier uitgebreid op in. Hij gaf aan dat hij binnen de marges die er juridisch zijn de grenzen ging opzoeken om zodoende zoveel mogelijk ruimte te creëren om de Kringloop een grote kans te geven om de aanbesteding te kunnen winnen.

Volgens onze fractie was daardoor de motie overbodig geworden. Bij de stemming die daarop volgde hebben wij als fractie tegen gestemd. Dit is ook een consistente lijn met vergelijkbare eerdere situaties. Niet omdat wij tegen het werk van de Kringloop zijn, maar omdat de wethouder deze toezeggingen feitelijk al had gedaan. Daarnaast vonden we de tekst van de motie soms wat nadrukkelijk sturend in de richting van een gewenste uitkomst. Dat lijkt ons geen goede benadering van de markt. Wij zijn heel benieuwd naar het vervolg en ook naar de uiteindelijke uitkomst voor de Kringloop. Samen met de rest van de gemeenteraad vinden we de sociale component en het bieden van onderdak aan ‘mensen met afstand tot de arbeidsmarkt’ bij deze aanbesteding van groot belang. We wensen de Kringloop en haar medewerkers daarbij alle goeds.