17 december 2009

Raad toegesproken door nestor Koert Meuleman

Wilt u de toespraak downloaden? Dat kan, de toespraak is beschikbaar en de cijfers zijn beschikbaar. Onderstaand de integrale tekst van de toespraak die Koert Meuleman heeft gehouden:

Mijnheer de voorzitter, dames en heren,

Het is goed om op deze laatste vergadering van het jaar 2009 even met elkaar terug te kijken.
Een raadsperiode van 4 jaar is bijna ten einde. Ongetwijfeld hebt u ook de cijfers in de pers gezien, betreffende het aantal raadsleden dat in de achterliggende 4 jaar heeft afgehaakt. Dit betrof  landelijk een kwart van de raadsleden. Deze 25 % is met inbegrip van die raadsleden, die teruggetreden zijn als raadslid om vervolgens verder te gaan als wethouder. Hoe ligt dit getal voor onze gemeente?  Ik heb de cijfers van de gemeente Kampen bekeken en wat bleek daar uit ? De gemeente Kampen komt niet uit op 25 % maar op 38 % ! Zoveel ? Ja, zoveel! Ik zal ze u noemen!  Op 16 maart 2006 werden verkozen tot lid van deze raad de volgende personen:

Lijst met wisselingen in deze raadsperiode

U hoort het; verreweg de meeste mutaties door wisselingen binnen het college. Mijn conclusie is dat we daar met elkaar beslist niet trots op behoeven te zijn! Daarom de oproep: laten we naar de toekomst dit soort herhalingen proberen te voorkomen. Met het afsluiten van deze raadsperiode over ruim 2 maanden hebben we er met elkaar zo’n 8 jaar dualisme opzitten. Hoe zijn we met deze nieuwe bestuursvorm gevaren in de achterliggende jaren? Waar staan we nu?

Het is in het begin best met horten en stoten van start gegaan. Het duurde nogal even voor we enigs zins vat kregen op de nieuwe bestuursstructuur. Ondanks alle verschillen die er zijn, is er naar mijn mening toch wel een verbetering in de samenwerking binnen de raad waarneembaar. Verschillen horen bij een gemeenteraad. Want, zoals we hier bij elkaar zijn als raad, zijn we een afspiegeling van de bevolking van onze gemeente,  met haar verschillende ideologische en levensbeschouwelijke achtergronden. Deze verschillen vinden we ook terug bij onze burgers. Toch zijn we geroepen om met elkaar, ondanks alle verschillen deze gemeente te besturen. De taken van de raad zijn:

-  volksvertegenwoordiging
-  kaderstelling
-  controle

Wanneer je de rapporten van de rekenkamercommissie ook van het afgelopen jaar met enige afstandelijkheid beziet;  klinkt er telkens weer de boodschap in door:   raad neem uw taak serieus, stel actief kaders en controleer! Als raad moeten we zorgen dat we voldoende informatie krijgen ( een taak van het college) en we moeten flink doorvragen.

Vanuit het college dient er respect te zijn voor de raad. Anderzijds dienen wij als raad het college de ruimte te geven om hun taken uit te voeren. Wanneer gaat het mis en ontstaat er frictie? Wanneer de raad te laat en onvoldoende wordt ingelicht en te weinig bij de kaderstelling wordt betrokken. Een voorbeeld van (toch) een stukje éénheid  binnen deze raad was bijvoorbeeld:  het unanieme profiel voor een nieuwe burgemeester en daarna de unanieme voordracht van  de nieuwe  burgemeester op basis van dat profiel. Een jaar eerder vond op dezelfde manier de benoeming van de nieuwe raadsgriffier plaats. Ook uit de maandelijkse raadsagenda’s blijkt dat een groot aantal hamerstukken iets zegt over de  unanimiteit van de raad. Laten we naar de toekomst vooral zoeken naar datgene wat ons verbindt en dat ook aanwenden tot het welzijn van onze gemeente.Het kan daarom goed zijn om elkaar ook buiten deze raadzaal te ontmoeten en te leren kennen, om zo bij alle verschillen  die er zijn ,toch respect voor elkaar te blijven tonen. Van elkaar te leren en elkaar niet publiekelijk,  b.v. via de media, te gaan bevechten.

Mijnheer de voorzitter, we staan op dit moment nog ruim 2 maanden voor de verkiezing. Voor de wisseling van de wacht zal plaats vinden, hebben we als nu nog  zittende raad, nog een ingrijpende beslissing te nemen in de raadsvergadering van D.V. 18 januari 2010  ten aanzien van  het project Kampen – Zuid. Zeg ik teveel, wanneer ik de stelling poneer;  dat dit voorstel de meest ingrijpende beslissing vraagt uit de 800 jarige geschiedenis van de gemeente Kampen ?

Mijnheer de voorzitter, Op  D.V. 3 maart 2010, kunnen de  burgers naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Partijen en groeperingen maken zich op om zoveel mogelijk stemmen naar zich toe te halen en dat is het goed recht van een ieder.  Maar ik hoop van harte en daartoe zou ik ook een ieder willen oproepen:  ga  in deze periode, integer, fatsoenlijk , maar vooral eerlijk met elkaar om. Met alle verschillen die er zijn mogen we toch van elkaar verwachten dat we eerlijk en betrouwbaar met elkaar omgaan?

Mijnheer de voorzitter ik hoop van harte dat we op deze manier de verkiezingen tegemoet mogen gaan en dat er zo na 3 maart 2010 een nieuwe raad mag aantreden onder uw leiding , die het goede voor deze gemeente zal zoeken.

Ik wens u allen gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2010.