16 juni 2018

Reactie SGP op coalitieprogramma

Reactie van de SGP op het coalitieprogramma

In het nieuwe coalitieprogramma "Nieuwe energie" worden vele zaken aan de orde gesteld. Aan de gebruikte woorden zie we wat voor de partijen belangrijk was. Zo wordt woningbouw meer genoemd dan duurzaamheid (15 resp. 11 keer). Onderwijs had gelukkig de aandacht (21 keer). Daarentegen worden de kernen bijna drie keer minder genoemd dan de binnenstad (7 resp. 17 keer). Het woord daadkracht zit niet in dit coalitieprogramma. Hopelijk zit het wel in het nieuwe college.

De mens is niet geschapen om alleen te zijn: We hebben elkaar hard nodig. Daarom wil de nieuwe coalitie eenzaamheid aanpakken. Ze gaat daarover met welzijnsorganisaties spreken. Dat is een goed begin, maar concreet wordt het niet. Hopelijk volgt dat.
Over duurzaamheid en de bijbehorende energietransitie zijn concrete afspraken gemaakt. Dat is goed. Helaas beschrijft het college vooral wat ze wil doen. Hoe dat moet gebeuren blijft onbenoemd.

Het is goed dat winkels op zondag gesloten blijven. Inwoners opnieuw raadplegen over
zondagsopenstelling van supermarkten is echter niet sterk. Dit onderwerp was in de campagne een hoofdthema en de kiezer mag op dit punt een besluit verwachten. De onzekerheid over de vrije zondag was gelet de verkiezingsuitslag onnodig: de partijen die voor zondagsopenstelling zijn hebben in de raad geen meerderheid.

De gemeente draait op publiek geld. Jammer dus dat het principe "bezuinigingen voor
lastenverzwaringen" losgelaten wordt. De nieuwe coalitie zoekt meer inkomsten om de ambities te realiseren. Dat betekent dat bedrijven en inwoners zwaarder belast worden. Dat vindt de SGP op voorhand onnodig.

De onderhandelaars maakten vooral op hoofdlijnen afspraken. Veel wordt doorgeschoven naar de uitvoering. Er zal veel 'nieuwe energie' nodig zijn om tot concrete maatregelen te komen. Zal dat de gewenste bestuurlijke stabiliteit opleveren? De SGP hoopt het van harte, want een stabiel en betrouwbaar bestuur is van groot belang voor onze stad.