9 juni 2014

Reactie SGP op collegeprogramma

Het collegeprogramma van CU, CDA, SP en VVD is besproken in de gemeenteraad. Bijgaand de reactie van de SGP. Door gebrek aan spreektijd is niet de gehele bijdrage ook uitgesproken in de raad, maar de kern is wel naar voren gekomen. U kunt de gehele bijdrage hier downloaden.

Inbreng SGP:

Voorzitter,

Voor de SGP is ten aanzien van het bestuur van de gemeente een aantal zaken erg belangrijk. We vinden bijvoorbeeld dat de overheid moet doen wat ze belooft. Dat de gemeente er is voor de inwoners en dat we onze inwoners serieus moeten nemen wanneer we vragen mee te denken in oplossingen.  Dat betekent dat we vooraf eerlijk benoemen wat wel en niet mogelijk is. Dit om teleurstelling achteraf te voorkomen.

Wat betreft het sociale domein vragen we aandacht voor de positie van de mantelzorgers. Het Kamper Kompas is als zodanig een goed uitgangspunt. We maken ons ten aanzien van  de uitvoering zorgen over de beheersbaarheid en willen voorkomen dat iemand tussen wal en schip terecht komt. Daarnaast letten we sterk op de financiële paragraaf. We zijn ook van mening dat de kerken een belangrijke rol kunnen vervullen in het traject van decentralisaties.  Er is veel kennis en expertise en er kan binnen de kerken worden teruggevallen op een sterke onderlinge sociale binding.

Werkgelegenheid  hangt sterk samen met de aanwezigheid van ondernemers. We willen ondernemerschap blijvend stimuleren.  Het is belangrijk dat inwoners met een bijstandsuitkering  worden begeleid in het vinden van werk.

Als SGP willen we inzetten op het behoud van onze monumentale rijkdommen.  Kampen heeft veel monumentale panden , waaronder prachtige kerken waardoor, alleen al daarom een bezoek aan onze mooie gemeente zeker de moeite waard is.

Bij woningbouw wil de SGP een evenwichtige verdeling van woningbouw zowel in Ijsselmuiden, Kampen alsook in de kernen. Realistische prognoses getoetst aan de werkelijkheid van de afgelopen jaren.

De financiële positie van de gemeente Kampen vraagt de komende periode extra aandacht. Het is bijvoorbeeld zeer de vraag of we in staat zijn om de gevolgen van tegenvallende grondverkopen ook in de toekomst kunnen opvangen.  We denken hierbij specifiek aan de stationslocatie en het gebied Ijsseldelta Zuid/dorp Reeve.  We willen niet dat onze inwoners hier de dupe van worden.

De SGP wil zich blijven inzetten voor een collectieve vrije zondag voor al onze inwoners. Het sociale aspect van een collectieve vrije zondag en de gehoorzaamheid aan de Bijbel weegt hierin voor ons zwaar. Het is voor ons onbegrijpelijk dat het ondanks de zetelwinst van de christelijke partijen niet is gelukt om op dit punt met het CDA en de CU tot een afspraak te komen om het huidige beleid voort te zetten. Wie op het punt van winkelopstelling op zondag de deur voor een deel open zet weet wel waar het begint maar niet waar het eindigt. Er was om die reden voor ons als SGP principieel geen mogelijkheid om de gesprekken tot coalitievorming voort te zetten.  We kunnen onze kiezers niet uitleggen dat in een periode waarin de SGP aantreedt in het college bewust ruimte wordt geboden voor koopzondagen tijdens evenementen. We betreuren het daarom zeer dat er ook in dit collegeprogramma bewust ruimte wordt gelaten voor koopzondagen tijdens evenementen. We hebben er bewust voor gekozen om op dit onderwerp vasthoudend te zijn en realiseerden ons uiteraard vooraf terdege dat hiermee collegedeelname kon worden geblokkeerd. Het zij zo. We konden niet anders. We voelen ons gesteund door de vele positieve reacties vanuit de bevolking en verwachten dat we hiermee opnieuw meer mensen aan ons kunnen binden.

We willen als SGP de komende periode in goed overleg met onze inwoners bovenstaande onderwerpen bespreken en deze krachtig naar voren brengen.  Waar nodig zullen we met initiatieven komen om bij te dragen aan een betere besluitvorming.

Ook wij hebben kennis genomen van het collegeprogramma.

Voor zover bovenstaande onderwerpen en genoemde denkrichting zijn terug te vinden in het collegeprogramma en het uitvoeringsprogramma is er voor de SGP vooralsnog geen reden om hier nu al kritisch op te zijn.

Het collegeprogramma is op veel punten erg vaag en biedt daardoor inderdaad meer ruimte aan de raad om kaders te stellen en keuzes te maken. Wat opvalt is dat het woord kerk in dit programma niet 1 keer wordt genoemd. Dat is zeker me betrekking tot de decentralisaties een gemiste kans. Opvallend op dit dossier is de verdeling van taken over de verschillende wethouders. Onze vraag is in hoeverre de collegepartijen deze verdeling kunnen motiveren gelet op de ontschotting van budgetten en de integrale aanpak van de zorgproblematiek?

Er is in het collegeprogramma bewust een aantal zaken niet benoemd omdat hierover blijkbaar geen overeenstemming  kon worden bereikt.  De woningbouw Ijsseldelta Zuid blijft buiten de afspraken van dit programma.  Opvallend is dat er diverse keren wordt verwezen naar Kampen Merkbaar beter. In dit visiedocument neemt de gebiedsontwikkeling en woningbouw Reeve een prominente rol in. In hoeverre neemt de SP door collegedeelname alsnog de verantwoordelijkheid voor dit visiedocument ?

Hoewel we als SGP op dit moment geen deel uitmaken van de coalitie zullen we ons actief blijven inzetten om bij te dragen aan een goed bestuur van de gemeente. Met 5 zetels in de raad kan de SGP op veel onderwerpen invloed uitoefenen.  We willen bijvoorbeeld een koerswijziging wat betreft het woningbouwplan Reeve in IJssel Delta-Zuid. We zullen er bij het nieuwe college op blijven aandringen dit plan niet langer te benaderen als een luxe plan met grote kansen voor Kampen maar als risicoproject waarbij we op een zakelijke wijze besluiten moeten nemen om de financiële risico’s voor de gemeente zoveel als mogelijk te beperken.

Verder zullen we ons heel actief bemoeien met besluitvorming op de dossiers zorg, financiën, woningbouw, economie en werk.

We willen bijvoorbeeld in overleg met binnenstadondernemers het initiatief nemen voor het regelmatig gratis parkeren op zaterdag.  Bijvoorbeeld op iedere laatste zaterdag van de maand. Eventueel in combinatie met een winkelopenstelling tot 19.00 uur. Hier kunnen namelijk alle ondernemers van profiteren en dat structureel, meerdere keren per jaar. Dit met als doel mer bezoekers en een goed gevulde kassa voor de binnenstadondernemers.

We zullen in de komende periode de raadsvoorstellen kritisch en constructief beoordelen en daarbij specifiek letten op de mate waarin het college vanuit haar open bestuurscultuur in de uitvoeringsprogramma rekening houdt met de SGP wensen op diverse onderwerpen.  Kortom voor ons als SGP alle reden om de komende periode scherp de vinger aan de pols te houden. Hierbij is in de breedte van het beleid Gods Woord maatgevend in ons bestuurlijk handelen.

Dank u wel!

SGP fractie