11 juli 2016

Schoorvoetend akkoord met deal afwikkeling Grondbankdossier

Onderstaand treft u de inbreng aan van de SGP-fractie in het kader van het Grondbankdossier:

Voorzitter,

In 2007 had de gemeente Kampen een goed plan rond de aankoop van gronden voor onze woningbouwplannen, in een tijd dat de prijs van de gronden voor toekomstige woningbouw bleven stijgen. De oplossing was om samen met marktpartijen gronden te kopen om grip te krijgen op grondposities. Een raadsbesluit in 2007 voorzag daarin. De gemeenteraad stelt een krediet vast voor aankopen met de opdracht om gezamenlijk een grondbank op te richten. Reeds in die vergadering hebben we blijk gegeven van onze moeite met de volgorde van handelen en een toezegging van de wethouder gekregen dat de grondbank er snel zou komen. Een grondbank die er uiteindelijk nooit kwam. Desondanks gingen de grondaankopen door. Voor de SGP-fractie is en blijft het ontstaan van het Grondbankdossier onbegrijpelijk.

Al in de commissie heb ik gezegd dat het zelfs niet mogelijk bleek om de intenties tot een samenwerking naar ieders tevredenheid op papier te krijgen. Tot 2014 bleef dat de situatie, namelijk geen harde afspraken tussen partijen. Dat maakte de juridische positie van de gemeente Kampen heel sterk. Voor de SGP-fractie was dit de voornaamste reden om tegen een minnelijke schikking te zijn. Ook konden we ons destijds niet vinden in het nemen van een stevige positie door de gemeente Kampen in het verlies van het Consortium. Ons valt op dat het voornaamste argument van het college toen om voor een minnelijke schikking te stemmen was dat daardoor een jarenlange juridische procedure kon worden voorkomen. We stellen anno 2016 vast dat dit argument grotendeels is tenietgedaan, nu het akkoord over de minnelijke schikking al 2,5 jaar heeft geduurd en het nog zeker 1 jaar gaat duren voordat de procedure bij de Europese Commissie is afgerond en de uitwerkingsovereenkomst definitief kan worden. Ons inziens is de samenwerking in de afgelopen 2,5 jaar eveneens lastig gebleken en moet voor een vervolg nog maar blijken of dat beter gaat.

Laat dit voor iedereen duidelijk zijn, we zijn als SGP-fractie hoogst ongelukkig met de keuze van een nipte meerderheid van de gemeenteraad in 2014 voor een minnelijke schikking. In de commissievergadering heb ik daarover gezegd: De situatie nu is anders dan we hadden gewild, gelet op de gesloten overeenkomsten. Daarmee is een zorgvuldige check op de kaders van belang. De vraag die dan centraal komt te staan is: Is er sprake van een uitwerkingsovereenkomst die past binnen de kaders van de parapluovereenkomst? Als SGP-fractie denken wij van niet. In de eerste plaats omdat er nog meer geld nodig is. Doordat het college de optie tot grondaankoop heeft gelicht moet nog eens €1,2 mlj. worden betaald. Dat betekent dat de positie van Kampen in het verlies richting de € 10 milj. gaat. We vinden dat heel veel. Ook is de termijn verlengt waarbinnen de afgesproken aantallen woningen kunnen worden gerealiseerd. Dit wordt 2040, wat nog ver voor ons uit ligt. De portefeuillehouder verzekerde ons dat hij in dat jaar geen wethouder meer is. Als ik het zelf beleven mag hoop ik in dat jaar 60 te worden. Dat is een hele lange tijd. Al die tijd zijn we met handen en voeten gebonden aan deze partij als het gaat om onze woningbouw.

Voorzitter,

Als SGP-fractie zitten we heel kritisch in dit dossier, dat is bekend. Is het dan zo dat er zodanig buiten de kaders wordt getreden dat we het college moeten terugfluiten? Daarmee zou ook alle energie van de afgelopen 2,5 jaar voor niets zijn geweest. In een voor ons echt lastige afweging is ons antwoord op deze vraag negatief. Hoewel er in 2014 sprake was van een nipte meerderheid, heeft de raad het college toen een helder kader meegegeven. Het college is daarmee aan de slag gegaan en we moeten concluderen dat het grotendeels binnen die kaders is gebleven. Hoewel we de lange gebondenheid aan partijen ongelooflijk lastig blijven vinden, vinden we dat de punten van afwijking ons inziens goed zijn gemotiveerd. Dat alles maakt dat de SGP-fractie het voorstel zal steunen. Het is schoorvoetend en met veel terughoudendheid en zeker ook met een houding van: "we zullen het in de toekomst nog maar moeten zien". Maar we respecteren het raadsbesluit uit 2014 en vinden niet dat het college onacceptabel buiten de kaders is gekomen.