26 april 2016

Serieuze stappen bij aanpak bomenoverlast

Tijdens de commissievergadering van 11 april jl. stond de evaluatie van de groenstructuurvisie op het programma. Deze evaluatie is vorig jaar door de CDA fractie aangevraagd.

Een groenstructuurvisie wordt vastgesteld door de gemeente. Alle zaken betreffende het groen en onderhoud daarvan binnen de gemeente Kampen staan hierin vastgesteld. Hiernaast voorziet de groenstructuurvisie ook de richtlijnen voor het kappen van bomen. Op het vele groen in de gemeente moeten we zuinig zijn!

We moeten ons goed blijven realiseren dat de inwoners van de gemeente ook overlast kunnen ervaren van het groen. En daar ging het voornamelijk over tijdens de behandeling van dit agendapunt.

Momenteel mag er pas aan het kappen van bomen gedacht worden als er onveilige situaties ontstaan of het zonlicht de gehele dag beperkt wordt. Het college blijft achter dit beleid uit de groenstructuurvisie staan. Hiernaast wordt er een adviescommissie benoemd om de gevallen waarbij inwoners van Kampen overlast ervaren door de huidige visie, apart onder de loep te nemen.

Als SGP zijn we van mening dat het college verantwoordelijk is voor de uitvoering van de groenstructuurvisie. De inwoners van de gemeente die klachten hebben omtrent bomen dienen serieus genomen te worden. We hebben aan het college gevraagd om deze adviescommissie in te stellen, zodat er in deze specifieke gevallen voor beide partijen een bevredigende oplossing gevonden kan worden.

Op deze vergadering waren ook diverse inwoners van de gemeente aanwezig die overlast hadden ervaren van bomen. De overlast was al weggenomen door het uitvoeren van onderhoud. Zij wilden graag antwoord op de vraag of  dit periodiek onderhoud zou worden. De wethouder heeft dit toegezegd.

Als SGP-fractie zijn we blij met de waarde die we met elkaar hechten aan een groene leefomgeving. Ook zijn we blij met de serieuze stappen die het college zet in het erkennen van de problematiek in sommige situaties door bomenoverlast. Gericht extra en periodiek onderhoud in combinatie met een onafhankelijke adviescommissie (Het Oversticht) voor specifieke gevallen zijn nodig. We zien dit als een duurzame oplossing voor de geschetste problematiek.