11 april 2014

SGP Kampen buitenspel

Advies informateur

Op basis van de verkiezingsuitslag en op basis van inhoudelijke partijprogramma’s heeft de informateur geadviseerd coalitiegesprekken te starten met deelname daaraan door ChristenUnie, CDA, SGP en VVD.

1. Deze coalitie doet volgens de informateur recht aan de uitslag (grootste partij ChristenUnie, winst CDA, winst SGP en procentuele winst VVD);
  2. Deze coalitie heeft voldoende programmatische afstemmingsmogelijkheden;
  3. Er is onderling voldoende vertrouwen;
  4. In deze samenstelling kan zonder moeite tot een college-invulling komen die voldoet aan de randvoorwaarde van 4 wethouders.

Dit advies van de informateur is door de partijen opgevolgd waarna de besprekingen zijn gestart.

Stabiele coalitie

We hebben aangegeven dat we als SGP op een constructieve wijze willen bijdragen aan een stabiel bestuur van de gemeente Kampen. We begrijpen als SGP- fractie heel goed dat dit betekent dat er op diverse onderwerpen concessies moeten worden gedaan. We zijn hiertoe bereid om zodoende een stabiel bestuur mogelijk te maken. Zeker in een periode waarin we op het gebied van  decentralisatie van zorg, financiën en woningbouw voor grote opgaven staan is dit erg belangrijk.

Winkelopenstelling op zondag

Zoals breed bekend en gewaardeerd hecht de SGP aan zondagsrust en zondagsheiliging. Hierbij past ons inziens geen winkelopenstelling op zondag, ook niet tijdens evenementen. Dit standpunt hebben we ook tijdens de verkiezingen duidelijk naar voren gebracht. In het bestaande, door de raad vastgestelde beleid (evenementennota)  is hiervoor ook geen ruimte. Tot onze spijt is er voor SAIL 2014, ingegeven door een motie vanuit de raad een vergunning verleend voor winkelopenstelling van winkels op paaszondag. Hiermee is ook voorbijgegaan aan de afspraken binnen het vorige college (CU-CDA-VVD-PVDA) om dit juist niet toe te staan. Als SGP hebben we aangegeven dat we de bestaande beleidslijn (geen winkelopenstelling op zondag) die door de raad is vastgesteld ook voor de komende raadsperiode willen voortzetten. Echter voor het opnieuw vastleggen in het collegeprogramma van het niet open zijn van winkels op zondag tijdens evenementen (handhaving van het huidige beleid !) kon met CDA en VVD helaas geen overeenstemming worden bereikt.

Verruiming beleid geen optie voor de SGP

Als SGP hebben we aangegeven dat we onmogelijk deel kunnen nemen aan een coalitie waarin doelbewust wordt aangestuurd op meer winkelopenstellingen op zondag tijdens evenementen. We hadden dit ook niet verwacht omdat van de CU bekend is dat ze ons standpunt delen en omdat deze wens voor winkelopenstelling op zondag tijdens evenementen niet is terug te vinden in het CDA verkiezingsprogramma. De SGP neemt graag haar verantwoordelijkheid voor het bestuur van de gemeente Kampen. Maar door het nadrukkelijk aansturen op verruiming van het beleid ten aanzien van zondagsopenstelling van winkels tijdens evenementen laten het CDA en de VVD de SGP geen keus en kiezen deze partijen dus voor een coalitie zonder de SGP. De SGP fractie betreurt deze uitkomst.

Bestuurlijke verantwoordelijkheid

In het belang van de inwoners van de gemeente Kampen blijft de SGP fractie bereid bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen om zodoende bij te dragen aan een stabiele coalitie.