29 september 2010

SGP Kampen teleurgesteld over experiment drugs-verkoop

In de raadsvergadering van 18 februari 2010  is over dit onderwerp een motie “Handhaven nul-optie” door de raad aangenomen. In de vergadering van de commissie bestuur en middelen van 19 mei 2010 is vervolgens opiniërend van gedachten gewisseld over het drugsbeleid en de wens om ’t Keldertje te sluiten. De vertegenwoordigers van de fracties van de  ChristenUnie, GBK, SGP en CDA spraken zich toen uit voor handhaving van de nuloptie, waardoor ’t Keldertje door de burgemeester kon worden gesloten. GroenLinks, SP, PvdA, D66 en VVD waren van mening dat er in Kampen ten minste 1 verkooppunt van softdrugs moet blijven. Omdat een commissievergadering geen officiële status heeft moest de wens van de fracties tot handhaving van het 0 beleid worden bekrachtigd in de vergadering van de gemeenteraad. Dit besluit gaf, zo was althans de redenering de burgemeester tevens meer mogelijkheden daadkrachtig op te treden in het handhaven.

Lucratief
De SGP heeft tijdens dit debat ingebracht dat verslaving aan drugs veel ellende veroorzaakt en dat softdrugs in veel gevallen leidt tot verslaving aan harddrugs. Daarnaast is de SGP er van overtuigd dat het toestaan van een coffeeshop niet betekent dat de verkoop van drugs op andere plekken in de stad zal verminderen of verdwijnen. De drugshandel is hiervoor te winstgevend en daardoor voor meerdere aanbieders aantrekkelijk om hierin werkzaam te zijn.

Experiment
Anders dan vooraf verwacht en gehoopt ontwikkelde zich tijdens de vergadering een meerderheid om het nulbeleid los te laten. Burgemeester Bort Koelewijn nam tijdens de discussie letterlijk het woord 'smeekbede' in de mond om tegenstanders van legalisatie van de softdrugverkoop over de streep te trekken. In tegenstelling tot de inbreng in de commissievergadering van 19 mei stemden een aantal leden van het GBK en het CDA nu in met het openen van een legaal drugsverkooppunt in Kampen
Dit betekent concreet dat er gedurende vijf jaar een experiment plaatsvindt met een tijdelijk legaal verkooppunt voor softdrugs. De procedure tot sluiting van ’t Keldertje wordt voortgezet. Het is nog onduidelijk waar het nieuwe verkooppunt voor softdrugs moet komen.  Dit is iets waar de raad samen met de politie later over zal beslissen. Tot er een nieuwe stek is gevonden, blijft 't Keldertje waarschijnlijk open op de huidige plek.

Vinger aan de pols
De SGP is zeer teleurgesteld over het besluit een legaal verkooppunt toe te staan. Gedogen of legaliseren van drugsverkoop is volgens de SGP een zeer slecht signaal naar de inwoners van de gemeente Kampen. Sluiting van ’t Keldertje en een strikte handhaving van het nulbeleid was volgens de SGP de beste manier om de verkoop en criminaliteit rondom drugsverkoop tegen te gaan. Helaas heeft de raad anders beslist. De SGP houdt in het vervolgtraject de vinger stevig aan de pols. Het kan niet zo zijn dat inwoners de dupe worden van dit naar de mening van de SGP onverantwoorde besluit.