29 juni 2016

SGP-motie onderzoek preventie bij drugs aangenomen

Motie instellen onderzoek preventie alcohol en drugsgebruik aangenomen door de gemeenteraad.

De SGP heeft met de CU, het CDA en de PvdA in de raad aangegeven meer aandacht te willen geven aan verslavingszorg als gevolg van drugs- en overmatig alcoholgebruik. Deze partijen hebben een motie ingediend om het drugs- en alcoholgebruik goed te onderzoeken en succesvolle preventiemaatregelen in kaart te brengen en op basis van het onderzoek te komen met concrete maatregelen te benoemen voor preventie en de gezondheidsrisico’s te beperken. Doel is om kwetsbare doelgroep van drugs- en overmatige alcoholgebruikers te ondersteunen.

De motie is het gevolg van de raadsbehandeling is het vervolg van de eindevaluatie en vervolg pilot coffeeshop ’t Keldertje. Onderstaand de SGP-bijdrage.

Veel problemen met de jeugd zijn mede een gevolg van verslaving aan verdovende middelen.  Deze verslaving heeft veel ellende voor jongeren en ouderen tot gevolg. Mensen hebben de verantwoordelijkheid om een gezonde leefstijl te ontwikkelen en het gebruik van drugs past hier niet bij. Het beschikbaar stellen van drugs via het gedogen van de coffeeshop draagt nooit bij aan de oplossing van dit probleem. Dit staat nog los van het gegeven dat de criminaliteit nodig is om de coffeeshop te kunnen voorzien van drugs. Voor de SGP-fractie is dit onverenigbaar met onze visie op de samenleving. De SGP-fractie zal dan ook tegen het voorstel stemmen.

Wat betreft de eindevaluatie van de pilot constateren wij dat het hoofddoel van de pilot om te  komen tot een daling van het aantal gebruikers niet is gehaald. De pilot is daarmee in onze ogen mislukt. Door het organiseren van een expertmeeting dit najaar wil de SGP-fractie informatie inwinnen. Daarmee willen we ons een beeld kunnen vormen hoe we wel effectief kunnen bijdragen aan de doelstelling tot het terugdringen van het aantal gebruikers. Dat blijft voor onze fractie een belangrijke en nastrevenswaardige doelstelling.

Als SGP-fractie vinden we dat wij in dit dossier ook een verantwoordelijkheid hebben voor de zorg aan verslaafden. Het is van belang om zicht te krijgen op het drugs en overmatig alcoholgebruik en de daaruit voortvloeiende verslavingsproblematiek. Op basis van dat inzicht is het mogelijk om gericht beleid in te zetten op preventie (aan de voorzijde) en effectief ondersteunend te kunnen zijn in de noodzakelijke verslavingszorg. We kunnen op deze manier een kwetsbare doelgroep ondersteunen. Daartoe zal onze fractie met de fracties van de CU, het CDA en de PvdA een motie indienen.

U kunt de ingediende motie (welke is aangenomen door een raadsmeerderheid) hier downloaden.