8 maart 2014

SGP stemt niet in met verliespost van 8,3 miljoen in afwikkeling grondbank

Tijdens de raadsvergadering van 6 februari jl. is er met en nipte meerderheid voor een besluit genomen over de afwikkeling van het grondbankdossier. Het doel hiervan is om een eind te maken aan een langslepend conflict tussen de gemeente Kampen en projectontwikkelaars over een mislukte samenwerking bij grondaankopen.

In 2007 had de gemeente Kampen een plan bedacht rond de aankoop van bouwgronden voor onze woningbouw. Dat was in een tijd dat de prijs van de bouwgrond voor toekomstige woningbouw bleef stijgen. Onderdeel van het plan was om samen met marktpartijen gronden te kopen om grip te krijgen op grondposities. De gemeenteraad stelde een krediet vast voor grondaankopen met de opdracht om gezamenlijk een grondbank op te richten.

In de raadsvergadering over dit onderwerp in 2007 heeft de SGP- fractie de vinger gelegd bij de gewenste volgorde van handelen om te komen tot een gezamenlijke grondbank. Dat betekent eerst de structuur met de projectontwikkelaars vastleggen en pas daarna overgaan tot concrete grondaankopen.

Echter tegen ons advies in werden vooruitlopend op elke vorm van overeenstemming over deze grondbank actief gronden aangekocht, deels ver boven de marktwaarde.

Om het boek grondbank met inmiddels hoge financiële schade bij alle partijen te kunnen sluiten is ons als raad voorgesteld om in te stemmen met een minnelijke schikking.

Dit betekent voor de gemeente Kampen een verliesneming van € 8,3 miljoen euro aangevuld met een uitgestelde grondtransactie in gebied De Reeve en een aantal claims in toekomstige woningbouwplannen.

Als SGP hebben we aangegeven dat we ons niet kunnen vinden in de onderbouwing van de minnelijke schikking. Het verliesbedrag voor de gemeente Kampen is o.i. veel te hoog.

Onze juridische positie als gemeente is sterk omdat er (ondanks vele pogingen) nimmer tot een overeenkomst is gekomen. Er zijn dus juridisch gezien geen bindende afspraken.

Als SGP begrijpen we dat er op basis van gewekte verwachtingen door het college wordt gesproken over een morele plicht richting de projectontwikkelaars. We vinden echter dat dit niet rechtvaardigt om akkoord te gaan met de minnelijke schikking van deze omvang. De gemeente Kampen deed immers geen zaken met een onwetende particulier maar met professionele marktpartijen. Deze partijen zijn door de wol geverfd en worden in staat geacht zich (waar nodig) te laten bijstaan door externe deskundigen. Onze fractie vindt de juridische positie van de gemeente enerzijds en het huidige voorstel met een bedrag van 8,3 miljoen aangevuld met claims anderzijds ook om die reden niet met elkaar in balans.

Tijdens de bijdrage in de raad heeft Wim v.d. Linde namens de SGP fractie aangegeven dat we primair verantwoordelijkheid dragen richting onze burgers in het besteden van het publieke geld. “Onze fractie kan zich niet vinden in de onderbouwing van het college betreffende de minnelijke schikking. Het bedrag van € 8,3 miljoen plus de waarde van bouwrechten staat naar onze mening niet in verhouding tot de juridische sterke positie van de gemeente Kampen. De SGP fractie kan daarom niet instemmen met het voorstel”, aldus Wim v.d. Linde.

In het persbericht van begin maart maakt het college melding van het nieuwsfeit dat de paraplu-overeenkomst is ondertekent. Uit dit persbericht blijkt ook dat er nog veel overleg nodig is om overeenstemming te bereiken op onderdelen.