19 maart 2018

SGP: Verslaving voorkomen!

Onder jongeren tot achttien jaar ontvangt ruim 11% jeugdhulp; in een gemiddeld klaslokaal zijn dat zo’n 2 of 3 jongeren. Er kunnen meerdere oorzaken zijn iemand jeugdhulp te verlenen. Eén van deze oorzaken is verslaving aan verdovende middelen, aan drugs.
We weten dat verslaving veel ellende veroorzaakt. Elke inwoner van Kampen heeft de verantwoordelijkheid om een gezonde levensstijl te ontwikkelen. Het gebruik van drugs past hier niet bij. Het is heel erg dat zoveel mensen drugs gebruiken, overmatig alcohol nuttigen of verslaafd zijn aan sigaretten en games. Zoveel levens worden hierdoor beschadigd. De SGP wil zich inzetten om verslaving te verhelpen en te voorkomen.
Wat de SGP betreft gaat de coffeeshop direct dicht. Het is niet normaal dat mensen uit de wijde omtrek naar Kampen komen om hier hun drugs te kopen. Bovendien is de criminaliteit vereist om de coffeeshop te kunnen voorzien van drugs! Dat is onverenigbaar met een gezonde samenleving.
Wanneer de coffeeshop dicht is, hoeft de gemeente niets meer uit te geven aan toezicht op die coffeeshop. Dat geld kan veel beter besteed worden aan preventie en handhaving. Laat de preventie zich daarbij richten op meer dan alleen drugs; ook de verwoestende gevolgen van andere verslavingen — zoals alcohol, games en roken — staan de gezonde ontwikkeling van jongeren in de weg. Het in een vroeg stadium herkennen en aanpakken van deze problemen kan gevolgen op de lange termijn voorkomen.
Om verslaving in onze stad tegen te gaan wil de SGP graag dat er een platform opgericht wordt met daarin de verschillende maatschappelijke partijen. Wij willen dat er een integraal verslavingsbeleid wordt vastgesteld. Daarnaast dat er maximaal wordt ingezet op voorlichting van overmatig alcoholgebruik en andere verslavingen.
Bij de juiste aanpak van de problemen kunnen jongeren dan ook een positieve toekomst tegemoet zien!