19 maart 2013

SGP vraagt college alternatieven te onderzoeken voor risicovol woningbouwplan De Reeve

Binnenkort behandelt de gemeenteraad het bestemmingsplan IJsseldelta –Zuid waaronder ook het woningbouwplan Reeve. Het succes van deze woningbouwlocatie is voor meer dan 80% afhankelijk van de verkoop van bouwkavels aan mensen uit een grote regio buiten Kampen. De huidige marktontwikkelingen in de woningbouw leiden bij diverse gemeenten tot grote afboekingen op vastgoed-/grondexploitaties. De gemeente Kampen stelt op basis van het woonplan dat kan worden volstaan met fasering van de plannen om voor Kampen de gevolgen van de malaise op de woningmarkt op te kunnen vangen. Het is zeer de vraag of Kampen het hiermee redt.  De SGP fractie denkt van niet. Tegen de huidige neerwaartse trend in zal het college binnenkort aan de gemeenteraad verzoeken besluiten te nemen die er toe leiden dat er in het plan Reeve 1.300 woningen kunnen worden gebouwd.

Het plan Reeve omvat 1.300 woningen, waarvan 200 woningen bedoeld zijn voor de plaatselijke markt en 1.100 woningen voor de regionale markt. De SGP fractie plaatst opnieuw grote vraagtekens bij de haalbaarheid van dit plan dat leidt tot nog meer woningbouwlocaties binnen de gemeente Kampen.
Deze bedenkingen hebben betrekking op de neergaande trend van demografische ontwikkelingen en het toenemend aantal woningbezitters dat de overwaarde van de huidige woning sterk ziet afnemen en daardoor niet in staat is een nieuwe woning te kopen. Deze laatste groep huisbezitters kan eenvoudigweg niet verhuizen, hoe graag ze ook zou willen.

De SGP-fractie vindt de voorgenomen uitbreiding van woningbouw gelet op bovenstaande trends en individuele onmogelijkheden te risicovol voor de gemeente Kampen. De omvang van het plan is dusdanig groot dat tegenvallende verkoop van bouwgrond en mogelijk dalende V.O.N. (vrij op naam)- prijzen ernstig negatief van invloed zullen zijn voor de financiën van het totaal van de gemeente Kampen. De SGP fractie vindt dit onaanvaardbaar. We willen niet dat onze inwoners de last moeten dragen van een te ambitieus woningbouwplan Reeve dat voor een groot deel niet eens bedoeld is voor de eigen inwoners maar voor eventuele belangstellenden uit een grote regio buiten Kampen.

Omdat de omvang van het financiële risico voor de gemeente Kampen met dit plan naar onze mening veel te groot is wil de SGP fractie met het college en raadsfracties in overleg om nu het nog kan af te zien van de voorgenomen besluitvorming plan Reeve.

We denken hierbij aan het doorrekenen van alternatieven zoals het stoppen met de plannen  voor woningbouw in plan Reeve, uitstel van besluitvorming of het bestemmingsplan te beperken tot het deel bypass zonder de woningbouw of een combinatie hiervan.

Door bezuinigingen vanuit het Rijk gaat de financiële positie van de gemeenten achteruit. Daarom wil de SGP fractie vanuit haar bestuurlijke verantwoordelijkheid de risico’s van dit grootschalige project (met grote financiële belangen) zoveel als mogelijk voorkomen of beperken. Met het verzoek aan het college om alternatieven aan te bieden voor de voorgenomen besluitvorming plan Reeve geeft de SGP hieraan heel concreet invulling.