29 maart 2017

SGP vragen over de zondag.

De SGP heeft een tweetal vragen gesteld over de zondag tijdens de commissievergadering van 22 maart jl.

1. Werkzaamheden op zondag aan de reclamesandwichborden aan de lantaarnpalen.

Op zondag 26 februari jl. vonden werkzaamheden plaats aan de reclamesandwichtborden die geplaatst zijn aan de lantaarnpalen. De SGP-fractie vindt de zondagsrust een belangrijke waarde en wanneer in de openbare ruimte op zondag werkzaamheden plaatsvindt komt die waarde in het gedrang. Uit ambtelijke navraag blijkt dat de gemeente geen afspraken heeft gemaakt over de werktijden met de exploitant en dat de exploitant aangeeft i.v.m. werkdruk uitwijkt naar de zondag.

Vraag aan de portefeuillehouder. Ziet u mogelijkheden om nadere afspraken te maken met de exploitant, waarbij werkzaamheden op zondag tot het verleden gaan behoren?

Antwoord van de portefeuillehouder. Het is de eerste keer dat het college hierop wordt geattendeerd. De portefeuillehouder zal hierover telefonisch contact opnemen met de exploitant.

1. Hanzedagen en de ongestoorde kerkgang op zondag.

Een ambtenaar van de gemeente heeft mij vandaag geïnformeerd over de contacten tussen de gemeente, het organisatiebureau van de Hanzedagen en de kerken over een ongestoorde kerkgang op zondag tijdens de Hanzedagen. Het doel is om die ongestoorde kerkgang te borgen. Dat heeft gevolgen voor de organisatie van de markt en de straatparade van de Hanzedagen. Uit de informatie van de ambtenaar blijkt dat door de betrokken partijen zorgvuldig te werk gaan. Dat is een goede zaak.

Uit de gesprekken met de kerken ten aanzien van de knelpunten ten aanzien van de activiteiten van de Hanzedag blijkt tevens dat de gemeente en het organisatiebureau alternatieve kerkgelegenheden buiten de binnenstad inbrengen als alternatief voor een knelpunt. Er is ook één kerk die zelf heeft gekozen voor een alternatief buiten de binnenstad. Als SGP-fractie constateren we dat ondanks alle zorgvuldigheid de kerkdiensten tijdens de Hanzedag voor een deel verdwijnen uit de binnenstad of heel populistisch gezegd, het Evangelie in de Binnenstad wijkt voor het feest van de Hanzedagen. Dat is voor SGP-fractie een constatering die moeilijk ligt en pijn doet.

Vraag aan de portefeuillehouder. Ziet u alsnog mogelijkheden om de zorgpunten bij de kerkbesturen weg te nemen, zodat zij op hun reguliere tijden en in hun eigen gebouwen de kerkdiensten kunnen beleggen in de binnenstad?

Antwoord van de portefeuillehouder.  De gesprekken vinden op een constructieve manier plaats. De ongestoorde kerkgang is het uitgangspunt van de gesprekken. De reikwijdte van de beoordeling van vraagstukken is voor portefeuillehouder begrensd. De portefeuillehouder kan wel regels stellen ten aanzien van geluid, maar niet tegen drukte (veel bezoekers) op straat. Ook dit is een overweging voor kerkbesturen om een alternatieve locatie te onderzoeken. De kerken maken daarin hun eigen afweging.