10 april 2013

SGP wil niet dat gemeenteraad in onwetendheid besluit neemt over bestemmingsplan IJsseldelta Zuid

Op 19 maart jl. heeft de SGP fractie in een uitgebreide brief aan het college een aantal vragen gesteld over mogelijke alternatieven voor het voorgestelde woningbouwplan Reeve in IJsseldelta-Zuid. Deze doorgerekende alternatieven zijn voor de gemeenteraad belangrijk om een afgewogen besluit te kunnen nemen.

Het college heeft zich bij de beantwoording van de SGP-vragen beperkt tot een aantal passages in de aanbiedingsbrief bij het raadsvoorstel. Deze informatie is wat de SGP fractie betreft onvoldoende om als raad de alternatieven serieus te kunnen vergelijken met het uitgebreide voorstel van het college. De rekenkamer heeft het college geadviseerd om bij grootschalige projecten de raad actief te betrekken bij de overweging en alternatieven inzichtelijk te maken. Het ontbreken hiervan bij dit megaproject is een gemiste kans.

Hoewel iedere fractie in de raad de komende maanden een eigen bestuurlijke afweging moet maken over de voortgang van dit megaproject hecht de SGP fractie er aan dat dit besluit niet plaatsvindt in onwetendheid over de mogelijke alternatieven.

Geen escape
De SGP fractie is zeer kritisch over de suggestie in het raadsvoorstel dat er in 2016 nog een mogelijkheid zou zijn om als gemeente af te zien van de woningbouw in plan Reeve. In de praktijk is dit niet realistisch.
Met het vaststellen van dit bestemmingsplan zegt de gemeenteraad zonder voorbehoud ja tegen dit plan. Immers, met de voorgestelde extra investeringen tot 2016, de werkzaamheden in het gebied en de enorme toename van de boekwaarde van dit woonplan wordt de keuze voor een alternatief in 2016 nagenoeg onmogelijk gemaakt. Daarnaast geldt dat er met het vaststellen van dit bestemmingsplan verwachtingen worden gewekt bij o.a. grondeigenaren in het gebied. Dit leidt tot claims wanneer de gemeente in 2016 alsnog kiest voor een alternatieve invulling van het gebied. Omdat de escape in 2016 nagenoeg onmogelijk is wil de SGP fractie nu het nog kan inzicht in alternatieven. De gemeente Kampen kan de financiële risico’s van dit megaplan Reeve immers onmogelijk dragen. Om die reden wil de SGP fractie er alles aan doen om deze risicovolle fuik voor Kampen en haar inwoners te voorkomen.

Vervolg
De SGP fractie onderneemt opnieuw actie richting het college om inzicht te krijgen in doorgerekende, onderbouwde alternatieven.
Daarnaast neemt de SGP fractie het initiatief om als raad mogelijke alternatieven voor plan Reeve door te laten rekenen door een externe deskundige. De SGP fractie rekent hierbij, gelet op de belangen voor de gemeente Kampen en haar inwoners op de steun van alle raadsfracties.

Documenten
U leest hier de  brief van de SGP-fractie met vragen over de alternatieven voor woningbouwplan Reeve.

U leest hier de  aanbiedingsbrief van het college met de geïntegreerde beantwoording van de vragen van de SGP-fractie.