21 september 2016

SGP/CU blij met toezegging wethouder op preventie jeugdzorg

De SGP-fractie en de CU-fractie hebben samen vragen ingediend over jeugdzorg. De fracties waren geschrokken over de hoge stijging in jeugdzorg, die het CBS in het voorjaar kenbaar maakte. Tegelijkertijd vinden de fracties dat er meer ingezet moet worden op preventie. Lex Zweers(CU): "Investeren in preventie biedt kansen. Kansen voor jongeren. Kansen voor effectievere hulp. We willen  met z’n allen dat het met alle jongeren in Kampen zo goed mogelijk gaat. Dat is ons gezamenlijk streven."

De beide fracties zijn blij met de toezeggingen van de wethouder dat hij meer wil inzetten in het voorkomen van (v)echtscheidingen. Wat de SGP en CU betreft, biedt het college niet alleen de mogelijkheid tot preventie, maar treedt zij ook actiever op, bijvoorbeeld door ook een breed overleg te hebben met de betrokken hulpverleners. Dit kan door zich te oriënteren op goede voorbeelden in andere gemeenten.

Ook heeft het college aangegeven te willen onderzoeken om tienermoeders extra te  ondersteunen. Bernard van den Belt(SGP): "Tienermoeders ontvangen nu een uitkering voor jongeren, terwijl ze  uitgaven van volwassenen hebben. Dit levert problemen op. We zijn blij dat het college na wil gaan of tienermoeders financieel extra ondersteund kunnen  worden