21 oktober 2013

Vaststelling bestemmingsplan Spoorlanden en Zendijk uitgesteld

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag is de vaststelling van het bestemmingsplan Spoorlanden en Zendijk uitgesteld. Reden hiervan is onduidelijkheid over de precieze tekst voor het gewijzigde raadsbesluit. Het voorstel is nu in handen van het college gegeven en wordt in de eerstvolgende raadsvergadering opnieuw aangeboden voor vaststelling.

Tijdens de behandeling van het bestemmingsplan in de commissie RO zijn door onze fractie vragen gesteld over de doorvertaling van het detailhandelsbeleid. Dit naar aanleiding van de insprekers, de heren J. Wielink en D. van de Belt. Beiden brachten. het onderwerp detailhandel ter spraken, evenals ongeveer 80% van de indieners van zienswijzen. Met name dhr. Wielink gaf aan dat ondernemers in de discussiegroepen rond de herstructurering van Spoorlanden hebben aangegeven dat ruimte voor detailhandel van belang is voor de onderneming en daarmee ook voor het bedrijventerrein. Op voorstel van de SGP-fractie is toen aan de commissie voorgelegd om de doorvertaling van het detailhandelsbeleid (2009) uit te stellen en dit mee te nemen in de discussie met de ondernemers. De uitkomst daarvan kan dan in het bestemmingsplan worden vastgelegd dat de reconstructie regelt.

In de week voorafgaand aan de raadsvergadering is daarom een amendement voorbereidt door onze fractie. Deze is voor advies voorgelegd aan de betrokken ambtenaar en reeds op maandag toegezonden aan wethouder Veldhoen. In samenspraak met andere partijen is het amendement vervolgens nog aangepast, waardoor de tekst dichter bij het beoogde doel kwam te liggen. Daarmee ontstond een ruime meerderheid in de raad van SGP, VVD, CDA, GBK, CU en D66. Vanwege mailverkeer vlak voor de vergadering ontstond alsnog onduidelijkheid, die ook in een korte schorsing van de raadsvergadering niet kon worden weggenomen. Op voorstel van de raad wordt het bestemmingsplan nu door het college aangepast overeenkomstig de wens van de raad, waarna het op een later tijdstip wordt vastgesteld.

Het proces verdient niet de schoonheidsprijs, maar de SGP is blij met de uitkomst. Ondernemers behouden op dit punt de bestaande mogelijkheden en krijgen een eerlijke kans in de discussie over herstructurering van hun bedrijventerrein. En dat is waar het uiteindelijk om ging.