20 juni 2016

Verklaring met PvdA over stemverklaring Nebi moskee

Tijdens de raadsvergadering van 2 juni jl. kwam het voorstel rond de verhuizing van de Nebi moskee in Kampen aan de orde. De stemverklaring die bij dit voorstel werd uitgesproken is bij veel mensen niet in goede aarde gevallen. Raadslid Azer (PvdA) zei in een emotionele stemverklaring als reactie op de stemverklaring van de SGP zich "geraakt" te gevoelen. Fractievoorzitter Klaas van den Bosch: "Als iemand zich geraakt voelt geeft dat altijd aanleiding voor een gesprek. Juist dat hebben we willen voorkomen door vooraf de strekking van de stemverklaring toe te lichten". Het is belangrijk om elkaar als naaste te zien en met respect te behandelen. Wel moet het mogelijk blijven om op een normale wijze ons standpunt uit te dragen, juist als het gaat om onze Bijbelse uitgangspunten. Die uitgangspunten zijn het bestaansrecht van onze partij. Dat botst soms hard met andere standpunten en uitgangspunten, maar in een goed functionerende democratie mag dat ook. Vandaar deze verklaring die na goede en open gesprekken met raadslid Azer tot stand is gekomen tussen de PvdA en SGP.

U kunt de verklaring hier downloaden.

De letterlijke tekst van de verklaring is als volgt:

Bij het vaststellen van het bestemmingsplan rondom de verhuizing van de moskee in Kampen heeft de SGP-fractie de volgende stemverklaring uitgesproken: "De SGP-fractie zal voor dit voorstel stemmen, vanuit onze verantwoordelijkheid als overheid om de waarden van onze democratische rechtstaat uit te dragen. Dit neemt niet weg dat de Islam heel ver afstaat van de Bijbelse boodschap. Wij staan voor een samenleving gebaseerd op Bijbelse waarden en normen. In die zin betreurt de SGP-fractie het dat verhuizing van de moskee vanwege groei noodzakelijk is."

Deze stemverklaring is bij velen, uit allerlei lagen en (politieke) overtuigingen, niet in goede aarde gevallen en heeft sommigen zelfs diep geraakt. Om die reden zijn er enkele gesprekken geweest tussen onder andere PvdA-raadslid Azer en SGP-fractievoorzitter Van den Bosch. Dit waren zeer open gesprekken en die leidden tot meer duidelijkheid. Vastgesteld is dat de opvattingen van SGP en PvdA (en anderen) op dit punt hard botsen. Ondanks het sentiment dat is ontstaan, staat vast dat er nog steeds de intentie is om een goede politieke en persoonlijke samenwerking te continueren.

Standpunten kunnen en mogen diametraal botsen, mensen dienen elkaar altijd als naaste en gelijkwaardige met respect te behandelen. Daarover zijn wij het hartgrondig eens. Allebei
willen we van harte politiek bedrijven vanuit de kaders die de Grondwet ons biedt. Ieder vanuit zijn eigen overtuiging. Zoals dat kan en mag in een democratie.