3 februari 2017

Voorzichtige erkenning dat teveel risico is genomen met Reeve

Tijdens het verantwoordingsdebat over de problematiek rond de woningbouwplannen voor Reeve erkende wethouder Veldhoen voor het eerst dat er vanuit over enthousiasme teveel risico's zijn genomen. Het is een voorzichtige maar belangrijke erkenning.

De SGP heeft het debat ingestoken vanuit de thema's lering trekken en herhaling voorkomen. De SGP-fractie stond stil bij de onverantwoorde risico's zijn aangegaan met de woningbouwplannen voor Reeve. Ook vinden we dat het college in de voorbereiding van de vaststelling van het bestemmingsplan voor Reeve in 2013, veel meer had moeten doen met de kritiek vanuit diverse bezorgde raadsfracties. We hebben ook duidelijk aangegeven dat voor ons helder is dat de gemeenteraad en het college (achteraf gezien) op basis van te rooskleurige verwachtingen besluiten hebben genomen.

Het wordt steeds duidelijker dat woningbouwplan Reeve een maatje te groot was voor Kampen. Hoe kon het gebeuren dat de gemeente Kampen hier toch aan begon? Destijds informeerde het college de raad dat het risico maximaal €3,6 miljoen zou zijn, terwijl het stopzetten van het project inmiddels een slordige €40 miljoen zou kosten. Het is voor de SGP belangrijk om hiervan te leren en daarom heeft SGP-woordvoerder Van den Bosch een motie "financiele draagkracht bij grote projecten" ingediend. De motie verzoekt het college om de raad vanaf het begin te informeren hoe het mislukken van een groot project kan worden ondervangen. De motie werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad, wat in het dossier Reeve nog niet eerder is gebeurd.

Wat leert het college van Reeve? Al in de informatienota voor de raadsvergadering erkende het college dat de onderbouwing van de woningbehoefte onvoldoende was. Tijdens de raadsvergadering kwam daarbij dat de wethouder vindt dat het college de voormalige projectleider teveel vrijheid heeft gegeven. En in reactie op de SGP-motie gaf wethouder Veldhoen aan dat er vanuit over enthousiasme teveel risico's zijn genomen. Het is positief te vernemen dat bij zo'n groot onderwerp als dit fouten worden erkent, zodat er ruimte ontstaat om in de toekomst evenwichtiger naar grote projecten te kijken. Op basis van het verantwoordingdebat is de verwachting dat in de toekomst voldoende aandacht wordt gegeven aan de risico's van grote projecten.

Vervolg

Na de verantwoording kwam het onderhandelingsresultaat aan de orde. Het college heeft naar aanleiding van de vernietiging van het bestemmingsplan Reeve onderhandeld met de provincie en de gemeente Zwolle. Deze drie hadden bestuurlijke afspraken gemaakt over de realisatie van woningen in Reeve. De SGP heeft bij dit agendapunt vooral aandacht gevraagd voor het geval dat woningbouw in Reeve niet doorgaat. Zo eenzijdig als het onderhandelingsresultaat mag de voorbereising van het go / no-debat in de ogen van de SGP niet zijn. Want dat is de volgende stap in dit proces. Op basis van informatie van het college beslist de raad in maart of er alsnog wordt gepoogd om woningbouw in Reeve te realiseren of dat definitief wordt afgezien van woningbouw in Reeve.