9 juni 2014

Vragen over verdeelsleutel bij Jeugdzorg

De ChristenUnie  en SGP vragen aan het college in Kampen hoe het zit met de verdeling van de financiële middelen voor jeugdzorg door het Rijk. Uit onderzoek van Binnenlands Bestuur blijkt dat gemeenten worden afgerekend op het bedrag dat ze in het verleden kregen. Volgens beide partijen kan dit tot oneerlijke situaties leiden. “Wanneer gemeenten sterk met eigen geld hebben ingezet op bijvoorbeeld preventie is er minder beroep gedaan op de jeugdzorg. Het Rijk lijkt dit af te straffen door deze gemeenten minder geld te geven, omdat ze alleen kijkt naar het bedrag dat aan jeugdzorg is besteed. Dat lijkt scheef, daarom willen we graag helderheid ”, aldus   Lex Zweers, raadslid voor de ChristenUnie Kampen.

Hoewel nog moet blijken hoe de exacte verdeling van de middelen voor de drie decentralisaties er uit komt te zien, blijkt nu al dat een aantal gemeenten er bekaaid van af te lijken te komen wat betreft het geld voor jeugdzorg. Eibert Spaan, raadslid voor de SGP Kampen: “Wij  maken ons zorgen of er straks wel voldoende middelen zijn voor de zorg voor onze jeugd. Het is natuurlijk fantastisch als er sprake is van sterke sociale cohesie waardoor er minder beroep wordt gedaan op de jeugdzorg. Daarnaast vinden wij het ook belangrijk dat gemeenten voldoende geld houden voor zaken als preventie. Daar hebben we nu geen zicht op. Daarom vragen we het college om dit duidelijk te krijgen.”