8 mei 2017

Wethouder Ekker opgestapt

Tijdens de raadsvergadering van 3 mei jl. stapte VVD-wethouder Martin Ekker op. Aanleiding was de behandeling van een feitenrapportage naar de gang van zaken rond de eventuele aankoop van de Stadskazerne vorig jaar zomer. Na signalen dat marktpartijen geen eerlijke kans hadden gekregen om de Stadskazerne in bezit te krijgen besloten de fractievoorzitters in oktober vorig jaar om de burgemeester te vragen dit nader te laten onderzoeken. Die vroeg het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING) om dit onderzoek te doen. Het rapport werd op 2 mei openbaar gemaakt en kon zo ook aan de orde komen tijdens de raadsvergadering.

De feitenrapportage laat zien dat de gang van zaken anders was dan door raad, college en betrokken partijen als Delta Wonen is gedacht. De raad wist niet anders dan dat Delta Wonen de gemeente verplichte om een vervangende koper te regelen Toen in september vorig jaar het raadsbesluit werd genomen was dit een achterhaalde bepaling, omdat zich inmiddels iemand bij DeltaWonen had gemeld die de Stadskazerne wilde kopen. Uit de feitenrapportage blijkt echter dat het anders ging. Het idee van de vervangende koper kwam bij de wethouder vandaan en hij tipte een makelaar.Daardoor kwam slechts één partij daadwerkelijk voor aankoop van de Stadskazerne in aanmerking. Bij DeltaWonen werd het beeld geschetst dat de raad voorstander zou zijn van aankoop van de Stadskazerne. Los van deze feiten blijkt uit de feitenrapportage dat er sprake was van een solistisch optredende wethouder die raad en college onvoldoende heeft meegenomen in de informatievoorziening. Een niet transparant proces dat herinnering oproept aan het proces rond de verplaatsing van de gemeentewerf, hoewel het uiteindelijke resultaat van de nieuwe gemeentewerf er mag zijn.

Al met al was het een hele moeilijke kwestie voor onze fractie. Vragen die we stelden in de voorbereiding leverden soms tegenstrijdige verklaringen op met de feitenrapportage. Hierdoor vertroebelde het beeld nog meer. Zo kon het gebeuren dat de wethouder na het aanhoren van de eerste termijn niet anders kon dan zijn vertrek aankondigen. Enerzijds onvermijdelijk, maar zeker ook een persoonlijk drama. Ondanks dat het onontkoombaar was, past het ons respect uit te spreken voor het besluit dat wethouder Ekker nam. Dit laat onverlet dat we waardering hebben voor de inzet van dhr. Ekker voor de gemeente Kampen vanaf mei 2010. Het zou geen recht doen aan de 7 jaar van wethouderschap als we nu niet ook zouden noemen dat de wethouder in financieel lastige tijden toch steeds weer met een sluitende begroting wist te komen.