12 april 2016

Woningbouw aan twee zijden van de IJssel

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen 31 maart stond onder andere de woningbouw in de gemeente Kampen op de agenda. Dit onderwerp staat al geruime tijd in de belangstelling. In het verleden heeft we in de gemeente altijd een overcapaciteit aan bouwplannen gehad, wat destijds ook deels gebruikelijk was. In 2015 zat deze overcapaciteit procentueel uitgedrukt uiteindelijk zelfs op 141%. Vanwege de overcapaciteit is er ook veel bouwgrond beschikbaar. De laatste jaren heeft de woningmarkt behoorlijk onder druk gestaan. Nadat de landelijke regering in 2012 de zogenaamde Ladder van duurzame verstedelijking invoerde, werden nieuwe woningbouwplannen kritischer bekeken en moesten de bouwplannen aan allerlei voorwaarden voldoen. Een van de gevolgen was dat de provincie vereist dat de gemeentelijke bouwcapaciteit niet meer boven de 100% mag komen. Er werd een dringend advies gegeven om de capaciteit zelfs te verlagen richting de 80%. Dit zou noodzakelijk zijn om weer voldoende ruimte te creëren voor nieuwe bouwplannen en initiatieven.

En dit is iets wat niet zomaar ging. Kampen moest gaan korten op de reeds bestaande plannen. Deze moesten dus naar beneden bijgesteld worden of zelfs helemaal verdwijnen. En dit is uiteindelijk ook gelukt. Er is gekeken of er lucht in de bestaande bestemmingsplannen zat. Het teveel aan geprogrammeerde woningen is uit de bestemmingsplannen gehaald. Uiteindelijk is de bouwcapaciteit rond de 86% uitgekomen. Dit had echter wel financiële gevolgen. Er moest in totaal voor een kleine 2 miljoen worden afgewaardeerd. Deze tegenvaller wordt over meerdere jaren uitgesmeerd.

Hoe denkt de fractie van de SGP hier over?

In het verleden heeft de SGP-fractie terughoudend gereageerd op de vele bouwplannen die de gemeente Kampen rijk was. Vaak is de optimistische kijk op de groeicijfers en de eventuele financiële gevolgen die dit zou kunnen hebben onder de aandacht gebracht. Helaas moeten wij achteraf constateren dat onze zorgen op dit gebied terecht zijn geweest. Weliswaar zijn we positief gestemd dat onder invloed van de provincie het realisme weer aanwezig is.

Heel belangrijk vinden wij het dat er bij het maken van bouwplannen gekeken wordt naar de behoefte om te bouwen. Zeker als het plannen betreft waar de kleine kernen van de gemeente mee gemoeid zijn. Bijvoorbeeld Grafhorst, Kamperveen, Wilsum en 's-Heerenbroek. We vinden het  belangrijk dat er gebouwd wordt aan beide zijden van de IJssel. Niet alleen de grootschalige projecten als Onderdijks, Stationskwartier en de Hanzewijk, maar ook de woningbouw in IJsselmuiden en Grafhorst vinden wij belangrijk. Een kleinschalig plan van tien woningen aan de Voorstraat in Grafhorst is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast moeten particulieren ook de ruimte krijgen om initiatieven te kunnen ontwikkelen.